Віталій Мацьоцький: Про нові правила і схеми на дорогах

 

/data/blog/92679/0143d4f9945d46baf6d362ff42a67ddb.jpg

 

П’ять головних новацій у ПДР – зменшення суми штрафів, запровадження "штрафних балів",  автофіксація порушень, зменшення приводів для зупинки авто та відновлення евакуації за порушення правил паркування. Втім, зміни не полегшують життя водіям і не зменшують аварійність на дорогах, вважає прикарпатський активіст і журналіст всеукраїнської правової газети "Дорожній контроль", водій із 15-річним стажем Віталій Мацьоцький.  

 

Водій завжди винуватий

– У перший же день дії нових правил поліцейські зупинили мене за незастібнуті паски безпеки – попередили, записали номер машини. Тиждень тому вони ж, але ще даішники, на такі дрібниці не реагували. Можна вважати, що реформа стартувала?

Це не більше ніж показовий виступ. Вся ця реформа не більше як імітація. Поміняли дефініцію"«українська міліція" на "національна поліція", а правила суттєво не змінили. Не запровадили нічого з того, що би вплинуло на аварійну ситуацію на дорогах.

– Але ж у Києві реформа спрацювала…

На прикладі Києва створили позитивну картинку: красиві, усміхнені й ввічливі, спортивні молоді люди гасили смітники, переводили бабусь через дорогу, робили селфі, іноді затримували когось із депутатів. Нам показали красиву обгортку, знаючи наші очікування. І це пішло на "ура!" – українці довіряють новій патрульній поліції.

Менш вдалі проекти були у Львові та в Одесі. У складі львівської поліції є близько 11% "старих" даішників. В Одесі, де спіймали першого патрульного поліцейського з хабарем, таких теж набрали досить.

З 7 листопада даішники вже всі скопом стали поліцейськими. А більшість активних молодих людей відсіяли під час набору до нової служби. Переважно з формальних причин, наприклад – немає якоїсь довідки. Один з наших активістів кандидував до поліції в Чернівцях. За свої 15 років водійського стажу я не зустрічав даішника, який би настільки досконало знав нормативно-правову базу. Ми його ще підучили, по фізо підігнали – ідеальний поліцейський вийшов. Але ж ні, завалили – нібито на тестах з логіки.

При цьому я особисто знаю одного колишнього даішника на Франківщині, який уже зарахований до нової поліції, чекає, щоби йому форму видали. Ця людина двічі попадалася на хабарах, обидва рази була звільнена з ДАІ. Один раз – за спробу "розвести" на гроші водія за статтею "керування в нетверезому стані", то був наш сюжет. Другий за те, що взяв хабар в одного зі своїх керівників – не впізнав начальника за кермом на дорозі. І от ця людина має днями стати на дорогу. У мене є сумніви в тому, що нова поліція в його особі працюватиме чесно.

– Є нові правила, вони визначатимуть стосунки поліцейських і водіїв на дорозі.

Проблема в тому, що в основі цих правил, а відповідно і стосунків поліцейських та водіїв, лежить дефініція "водій завжди неправий". 

Відповідно до Закону "Про національну поліцію", скасовані протоколи за порушення ПДР на дорогах. Поліцейські виписують лише постанову про порушення і штраф. Формальне спрощення процедури вигідне аж ніяк не учасникам дорожнього руху. Така новація скасовує презумпцію невинуватості водія.

Протокол ДАІ раніше залишав водію право на оскарження рішення інспектора – за ст. 251 Адмінкодексу був одним із доказів ситуації. Водій міг залучити двох свідків і подати їхні свідчення до протоколу, написати пояснення. Пізніше все це бралося до уваги в суді. Тепер поліцейський одразу виносить постанову про порушення, тобто водій апріорі винуватий. Ваші права, шановні водії, фактично перекреслили.

– Але ж можливість звернутися до суду залишається?

Тут маємо ще одну проблему. Одночасно зі змінами ПДР ввели зміни розміру судового збору – його збільшили. Для того, щоби оспорити постанову про порушення і штраф у суді першої інстанції, треба заплатити збір 0,4 ставки мінімальної заробітної плати. Це приблизно 551 грн. Тобто якщо вас оштрафували на 250 гривень, але ви з цим не згідні, то знаючи, скільки треба заплатити лише за розгляд справи, швидше за все махнете рукою і – ну його!  заплатите цей штраф. А якщо ви програли суд першої інстанції, то оспорити його рішення в апеляційному суді буде коштувати вже 1,1 ставки мінімальної зарплати, це близько 1400 гривень. У вас ще не зникло бажання щось доводити?

 

Банківська картка як проїзний

– Водії бачать позитив у тому, що змінили "плаваючу" ставку штрафів і зробили ці штрафи мінімальними. Плюс увели заохочення – якщо заплатити штраф у перші п’ять днів після винесення постанови, то 50% суми скасовується.

Це ще одна геніальна новація, щоби спонукати водіїв погоджуватися платити. Поліцейський виписує постанову про правопорушення, і ви, вже винуватий, бігом біжите в касу, щоби платити якнайменше. А ще краще заплатити одразу на місці, на дорозі – карткою. Для цього поліцейським навіть будуть видавати термінали. Буде так само, як раніше: їде дядько на Лексусі, газує 140, вибігає з кущів даішник з "феном", той витягає з кишені "проїзний" 100 гривень, дає  і поїхав далі. Таке відчуття, що цю схему якраз і зберегли, вивели на офіційний рівень і узаконили.

Знаю багатьох людей, які мають у своїх щомісячних кошторисах видатки "на даішників". Знайомий підприємець, який часто їздить до Києва, бере зі собою 300-500 гривень готівки, щоби видати інспекторам по дорозі – знає, що даішники зупиняють під приводом "оперативного відпрацювання" чи перевірки документів і шукають порушення. А тепер людина їде з кредитною карткою – це її "проїзний", ото й вся різниця для водіїв. Провів по терміналу, ррраз  віддав 117 грн з копійками. Отримав квитанцію – вважай, що тебе обілетили,  і поїхав далі. Ця система мені нагадує дачу хабара, тільки легальну.

– Нові правила скасували можливість зупинки для "відпрацювання" і перевірки документів. Поліцейським сформулювали 10 причин, які тільки й дозволяють зупиняти авто.

Перша і головна – порушення Правил дорожнього руху, і цього достатньо. Як ви будете доводити, що не порушили?

– Буде відеофіксація….

Наразі її нема і невідомо, коли буде. Порушення фіксуватиме поліцейський – на своє око. Зупинятиме, коли порушили чи коли йому буде здаватися, що порушили.

Крім того, сама по собі відеофіксація – не запобіжник. Все вирішує "людський фактор". Я переконався в цьому ще на початку 2000-х у Німеччині. Була ситуація, коли на одній із тамтешніх доріг я сантиметрів на двадцять заїхав за стоп-лінію. І камера зафіксувала моє нібито порушення. Камера була налаштована так, що коли перетнути стоп-лінію, вважалося, що проїхав на червоне світло. А я тим часом стояв, чекав на зелене. Камера зробила фото. І коли я з поліцейськими спілкувався при наступній зустрічі, вони мені одразу показали моє порушення і фото в базі даних. Я попросив уважно переглянути знімки. Поліцейські їх вивчили і дійшли висновку, що я насправді не порушив правила, та зняли з мене штраф. При мені внесли зміни в базу даних.

Чому я навів цей приклад? Бо за кордоном фотографують не тільки загальний план авто і номери. А саме так знімали у нас, коли була перша спроба встановити камери на дорогах. Там роблять три фото, обов’язково – крупний план водія в салоні. Якщо би у нас система так запрацювала, було би ідеально. Але ми наразі не знаємо, як вона буде працювати. Не знаємо, які камери, де і за яким принципом установлять.

– Пригадую, що в ДАІ був скандал із придбанням відеокамер?

У 2005-2008 роках, коли ДАІ експериментувало з відеофіксацією на дорогах, за державний кошт провернули оборудку  купили TruCam зі слабкою оптикою, а заплатили як за потужні, значно дорожче, ніж вони коштували на заводі виробника в США. Вимірювачі швидкості по 2200 доларів придбали через фірму-посередника по 98 тис. грн. Тоді долар був менше 8 грн. Знаючи, як у нас зазвичай впроваджуються реформи, нескладно передбачити, що на автофіксації з допомогою подібних схем хтось знову спробує нагріти руки.

 

Кредит на порушення

– Давайте все ж таки знайдемо позитив у змінах ПДР. Нові правила кажуть, що штраф платить той, хто був за кермом на момент порушення, а не власник авто.

Це справді позитив, хоч у цьому питанні в ДАІ величезна плутанина. За моїми даними, третина водіїв керують за дорученнями чи й взагалі без них (генеральні доручення тепер не потрібні), в той час, як авто зареєстровані на інших власників. Знаємо багато інцидентів, коли зареєстрований власник машини "начудив", а за це затримують іншого, який купив машину і їде. І в людини забирають авто. Проблема в тому, що продаж і перепродаж без переоформлення в базі ДАІ не відображається. З цим в процесі реформи також нічого не зробили.

"Дорожній контроль" отримує по 10-15 дзвінків щотижня, коли через це люди потрапляють у неприємні ситуації. Наша область не має системи "Рубіж", яка визначає, чи знаходиться автомобіль в арешті. При тому, зауважу, що у Франківську – найбільший у Західній Україні авторинок. Усі сусідні області озброєні системами "Рубіж". Коли люди на проблемних авто перетинають кордони Франківщини, то ця система їх зупиняє і авто конфіскують. Свіжий приклад: на межі з Чернівецькою областю даішники зупинили і почали процес вилучення авто, яке було в арешті за борг по кредиту. Попередній власник заборгував банку 2000 доларів. Щоби довести, що автомобіль перекуплений, треба було звертатися до суду. А це видатки на адвоката плюс судові витрати. Вийшло значно дорожче, ніж переоформлення власності.

– А що скажете про "штрафні бали"? За кожним водієм закріпили 150 балів на рік – ними водій зможе «закрити» свої порушення. Аж після того його штрафуватимуть.

На мою думку, бальну систему у нас застосували неправильно. Вартий уваги знову ж таки приклад Німеччини. Німецька система ПДР, коли для кожного водія передбачені бали на рік і за порушення знімається якась їх кількість, дуже подібна до нашого нововведення. Але працює вона абсолютно по-іншому.

Німцям дається всього 100 балів на рік. За перевищення швидкості руху – мінус 30 балів, без ременів безпеки – мінус 10, без світла – стільки ж, проїзд на червоне – мінус 50. Керування в стані алкогольного сп’яніння – одразу мінус 100 балів. Попри те, що знімають бали, водій все одно платить штраф. Коли я був у Німеччині востаннє, штраф за проїзд без ременів безпеки був 80 марок, на червоне світло – 180 марок, розмова по мобільному, перевищення швидкості також по 180 марок, керування в стані алкогольного сп’яніння – 6000 марок.

Вважається, що за рік водій на дорозі має право зробити порушень в еквіваленті на суму до 100 балів. Якщо порушень на 100 балів і більше, водійське посвідчення анулюють і треба знову складати іспит на право керування авто. Якщо ж водія затримали за кермом у стані сп’яніня, він одразу віддає водійське посвідчення і йде перездавати ПДР. Якщо за кермом напідпитку затримують повторно – пожиттєво позбавляють водійських прав.  Ось так працює ефективна бальна система. Вона реально ставить високі вимоги до водіїв. І тому на європейських дорогах майже не буває порушень і аварій.

– Виходить, що 150 балів нам дали як кредит на порушення?

Кредит на порушення  в точку. От виїжджаю я в місто і знаю, що у мене є 150 балів, за які штрафи не нараховують. Десь на червоне погнав – мінус 50, не там припаркувався – мінус 30. Але ж якщо мені треба конче швидше поїхати – скільки там ще балів лишилося? – можна дати газу. Виходить, я порушую правила в рахунок цих "штрафних балів" і не несу ніякого покарання.

Ще одне непорозуміння з балами. Як ця система має працювати, якщо у поліції немає єдиної бази даних? Наприклад, їду я з Косова до Львова. В Коломиї мене зупиняють за перевищення швидкості  мінус 50 балів. У Франківську мене знову зупиняють за перевищення – звідки поліцейські знатимуть, що в мене вже лишилося 100 балів? Поки не буде загальної електронної бази даних, всі ці новації  пшик. За винятком обілечування водіїв на дорогах під виглядом порушення ПДР.

– Але ж інформація про порушення і порушників мусить бути десь зафіксована?

Організатори реформи посилаються на перехідний період і обіцяють, що загальний електронний реєстр запрацює в 2016 році. А доти все працюватиме у "ручному режимі". Не знаю, як можна застосовувати бальну систему в "ручному режимі". Ні один працівник ДАІ не зміг відповісти на моє запитання, куди заносяться дані про порушення, зняті штрафні бали, а також про самі штрафи до того, як запрацює електронний реєстр.

– Наші дані поліцейський занотував у блокноті…

Ну от власне. А в Європі поліція озброєна планшетами. Останній раз мене зупиняли за перевищення швидкості два роки тому в Болгарії. Зразу ж підійшов поліцейський з планшетом. Камерою просканував талон під склом, і планшет видав йому моє досьє від того моменту, як я заїхав на територію Болгарії. Коли він побачив, що порушень не було, а за проїзд по дорогах я заплатив, то попросив у мене пояснення. Тоді ми родиною подорожували і з маленькою дитиною їхали в готель на призначений час. Поліцейський вислухав, попередив і відпустив.

– Як думаєте, коли у наших поліцейських будуть службові планшети?

Не раніше ніж їм почнуть видавати службові ручки.

 

Жорстка схема

– Серед інших важливих для водіїв змін – відновлення евакуації машин за неправильне паркування. Як автоевакуація працює в Європі?

Жорстко працює. Залишаєш авто у невстановленому місці  і вже через дві-три хвилини його везуть на штрафмайданчик. Приїжджаєш туди, оплачуєш доставку і зберігання  забираєш свою машину. Все це відкрито і прозоро. Штрафмайданчики – муніципальні. Тарифи – сталі і загальновідомі.

У нас евакуація в системі ДАІ завжди була "схемою". "Дорожній контроль" робив багато матеріалів з цього приводу в часи Януковича. Тоді більшість "площадок" належали людям з президентської "сім’ї". Під це створювалися фірми, землю брали в оренду чи суборенду, тарифи ставили які хотіли, оскільки тарифна політика законодавчо не була врегульована. До прикладу, в Києві муніципальний штрафмайданчик брав за зберігання авто 20 грн. Він був маленький і вщент заповнений, тому авто везли на інші майданчики, а там платилося по 200-300 грн за добу. Відомо, що автоінспектор отримував відкати з кожного евакуйованого автомобіля – по 300 грн при вартості евакуації 800 грн. А відкати зі зберігання машин діставалися керівництву ДАІ, яке санкціонувало використання цих майданчиків.

– Ви чули про створення у Франківську муніципального штрафмайданчика?

Якщо би такі були в кожному місті, якщо би ставки за евакуацію затверджувала мерія, а плата за зберігання авто йшла в міський бюджет – це був би крутий позитив від відновлення евакуації. Якщо ж евакуацію залишать такою, як вона була, матимемо ще один крутий мінус.

– Так виглядає, що теперішні зміни – це умовно кажучи фасад будинку, за яким порожнеча.

В такому вигляді, як є тепер, реформа консервує існуючу систему ДАІ у формі поліції. Вона не несе позитивних змін для водіїв. Не покращує, а може, ще й погіршує аварійну ситуацію на дорогах. У цивілізованих країнах за порушення, які провокують аварійність, призначають якнайбільші покарання, а ми пішли по шляху мінімізації відповідальності. Тому все буде так само, як було: хабарі за незначні порушення, відпускання п’яних, схеми в законі. Вся система працюватиме, як і працювала.

 

Розмовляла Наталія КУШНІРЕНКО, Курс


23.11.2015 2029 0
Коментарі (0)

09.05.2025
Діана Струк

Про створення заповідника "Давній Галич", пошук історичних скарбів та як сучасному Галичу повернути втрачену славу, Фіртка поспілкувалася з генеральним директором національного заповідника Володимиром Олійником.

11921 1
08.05.2025
Павло Мінка

Івано-Франківська прокуратура проти Долинського лісгоспу через серійні рубки.  Прокурори встановили, що лісгосп не подбав про належну охорону лісу, через що вирубки відбувалися щороку, починаючи з 2021-го.   

1403
07.05.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки розпитала в керівниці служби у справах дітей Івано-Франківської громади Ірини Рохман, які виклики стоять перед службою, як працюють в умовах повномасштабної війни та яку допомогу можуть отримати діти.  

748
30.04.2025
Олег Головенський

Рейтинг зарплат всіх 62-х міських, селищних та сільських голів Івано-Франківщини. Хто з мерів має банківські рахунки в США та нерухомість в Туреччині, чия дружина заробила в минулому році 20 мільйонів гривень та в кого найбільше автомобілів.

5887
28.04.2025
Катерина Гришко

Шахрайка отримала три роки позбавлення волі за те, що виманювала гроші в родичів зниклих воїнів ЗСУ, обіцяючи інформацію про їх місцеперебування. Фіртка вивчила матеріали слідства та судовий розгляд і ділиться з читачами ексклюзивними деталями.

1616
23.04.2025
Дарина Кочержук-Слідак

Прокуратура вважає, що ділянки закладу незаконно передали підприємцям нібито для практичних занять учнів, але насправді їх використовували для вирощування врожаю на продаж. Фіртка провела журналістське розслідування щодо цих випадків, зокрема розглянула судові документи. З цими ексклюзивними матеріалами ознайомимо читачів.

1468

Забобони  або марновірство  — це ті  низинні вірування в певні сили чи предмети, які нібито мають здатність впливати на наше життя.  

539

Гори не знають політики. Живуть вони поза категоріями лівих і правих, в тих краях, де закінчується система політичних координат, і де розквітає гірський едельвейс, де живуть часи лицарської величі Німеччини, що лише чекають свого часу.

1361

Хто уникає позиції перед лицем зла — вже займає позицію. І не на боці добра.

1177

Нам фактично  все відомо про смерть Ісуса Христа. А як закінчилось життя його найближчих учнів відомо дуже мало. Хоча кожен з них суттєво доклався до проповіді християнської віри та її поширення.  

1082
10.05.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

426
05.05.2025

«Снідай як король» — знайома фраза? Протягом багатьох років сніданок вважали «найважливішим прийомом їжі», який запускає обмін речовин, допомагає худнути й тримає мозок у тонусі.  

536
08.05.2025

На площі Святого Петра зібралося близько 20 тисяч осіб, щоб зустріти нового, 267-го Папу Римського. Понтифіка обрали після четвертого туру голосування.

1467
05.05.2025

У питаннях одягу вірян в церкві різні релігійні традиції мають свої підходи та вимоги.  

505
02.05.2025

У житті кожної людини бувають моменти, коли вона звертається до Бога в надії на підтримку, відповідь чи знак.  

771
27.04.2025

Провідна неділя — перша неділя після святкування Великодня.  

5815
10.05.2025

Виконання танцю внесли до Національного реєстру рекордів України.  

12245
08.05.2025

Так, 387 депутатів у 2024 році задекларували вдвічі більші доходи, ніж у 2023, а середня зарплата зросла на 13%.  

400
07.05.2025

На заході України переважає оптимізм. Тут 43% опитаних вірять у позитивний вплив угоди, 20% — у негативний.  

391
01.05.2025

Прем'єр-міністр України Денис Шмигаль повідомив, що Україна та США узгоджують "технічні деталі" перекладу тексту угоди про рідкісноземельні метали та корисні копалини, і вже "найближчої доби" угоду підпишуть.  

709 2
27.04.2025

Президент Володимир Зеленський вважає, що найближчими днями можуть відбутися вагомі зустрічі, які наблизять припинення вогню для України.  

1160