Таргани і люди. Темний бік виживання

 

 

Таргани – дивовижні створіння. Нещодавно вчені виявили у тарганів гнучкий та могутній екзоскелет, який, бува, рятує їх під тапком або й п’ятою. Якби тарганам потрібні були гасла і слогани, вони б, напевне, обрали щось на штиб «досконалість заради виживання».

 

Серед людей також є носії цього гасла. Чим крутіше обходилась історія з певним народом, тим чіткіше окреслювалась у ньому популяція «людей-тарганів». Це не дивно, адже кожна біологічна спільнота прагне, перш за все, вижити. Але у цієї тенденції є і зворотній бік: якщо популяція людей-тарганів починає домінувати (кількісно, або ж результативно), вона намагається спростити весь спектр суспільного життя до переліку потреб виживання.

 

Судячи зі всього, щось подібне трапилось з нашим соціумом. Ознаками комплексного спрощення суспільства заради виживання можна вважати наступні:

1)   Відсутність модусу особистої довіри у суспільстві при загальному домінуванні колективних форм самоусвідомлення (так званий архетип «колгоспних зборів»);

2)   Відсутність практик складного цілепокладання, котрі б системно перевищували прагнення виживання та страхування власного життя та життя родичів (наприклад, страхування майбутнього свого та родини за рахунок накопичення грошових ресурсів за будь-яку ціну, навіть ціною нанесення шкоди решті суспільства);

3)   Орієнтація на лідерів, які власним прикладом демонструють «досконалість заради виживання» без урахування моральної та естетичної сторони їхньої діяльності (архетип «батька-отамана»);

4)   Здатність до єднання зусиль при межовій небезпеці та негайне повернення до кланово-родинних пріоритетів за ситуації зниження рівня небезпеки до малого або ж середнього рівня;

5)   Схильність до суто зовнішньої (ситуативної, поверхневої) імітації складних взірців суспільної поведінки, особливо там, де необхідний індивідуальний творчий підхід (в освіті, культурі, мистецтві);

6)   Масові випадки зміни принципів та наріжних світоглядних підходів (архетип «ідеологічної гнучкості»);

7)   Спалахи мало вмотивованої агресивності, що різко змінюються так само погано вмотивованими спалахами паніки, виникнення «психічних епідемій» та масових істерій;

8)   Заздрість, як замінник більш складних мотивацій при визначенні як тактичних так і стратегічних цілей.

 

Найгіршим в усьому цьому є те, що процеси, які призвели до домінування тарганячого типу соціальної поведінки тривали століттями й не має жодної впевненості, що зворотні процеси йтимуть швидшими кроками. Люди, котрі живуть лише у парадигмі виживання реплікують свої пріоритети у наступних поколіннях, передаючи своїм дітям та онукам прості, переконливі та підтверджені прикладами фрейми «життєвої мудрості».

 

Жодний романтичний та ідеалістичний конструкт не зможе переламати загального скептицизму, породженого цією «життєвою мудрістю». Ідеалізм може раптом охопити від трьох до десяти відсотків генерації (так званих пасіонаріїв), але ці спалахи дуже короткі (критично локальні) порівняно з історичним часом, необхідним для системного подолання тарганячих стереотипів.

 

Суспільна свідомість, де домінують мотивації виживання, навчилась локалізувати та зводити нанівець такі спалахи ідеалізму. Для цього є кілька перевірених методик.

 

Скажімо, методика «муміфікаційної героїзації» загиблих ідеалістів, «життєва мудрість» якої полягає у думці, що далеко не всі можуть бути героями, що герої є особливими і містично означеними надлюдьми, що їх мало і вони переважно вже на тому світі. Себто «мудрість» про те, що героїка несумісна з «реальним» виживанням.

 

І взагалі, для людей-тарганів існує ціла система життєво мудрих слоганів:

1)   не висовуйся і не "получиш" в голову;

2)   подалі від начальства, ближче до кухні;

3)   не вір нікому;

4)   якось буде;

5)   чи тобі більше за всіх треба?

6)   Начальству видніше;

7)   всі брешуть, всі крадуть (всі є тарганами);

8)   чесною працею мільйонів не заробиш і тому подібне.

 

Магія цих слоганів у тому, що вони правдиво і точно описують основи логістики суспільства, заснованого на парадигмі виживання. Для того, щоби ці «життєві аксіоми» втратили магію універсальності, треба зробити крок за межі системності, зробити крок від виживання до творчої ініціативи, від правди до істини. А це можливо лише за наявності в межах системи значної та впливової групи носіїв системності вищого порядку – не «тарганячої».

 

На заваді такого виходу стоїть тотальна суспільна бідність, котра підштовхує до парадигми виживання не лише низові елементи суспільства, але й ті прошарки, де – за нормальних умов – визрівають успішні команди з програмою світоглядного прориву. Та ж бідність диктує правила економії, коли першими під скорочення попадають не горілка і ковбаса, а книги і мрії. Зате обивательський «екзоскелет» стає все гнучкішим, а вміння ховатися у шпарини – все досконалішими.

 

І нам, судячи з того, що показують у зомбоящику, залишається не висовуватись, сидіти на кухні, ворушити вусиками, чекати на чудо і месію, котрий ніколи не прийде, та здивовано питати одне в одного: чому ж там янголи співають такими злими голосами?

 

Володимир Єшкілєв, для Фіртки 


Коментарі (1)

Wasyl Ryba 2016.02.13, 10:53
А мене се не дивує. Бо така схема суспільства визначена Творцем. І тому хтось народжується вівцев, а хтось їх пастухом. Бізнесмена теж треба вважати вівцев, але бараном, бо він є пастух лиш по праці, а не по владі для оборони овець. І тому справжний пастух мусит бути з патиком, аби і баранам нагадувати, що вони теж вівці, хоч і з рогами. І ще й дякуймо Богови, що вівці нашої нації вміют виживати як таргани, і ще й годувати всіх окупантів. Бо хто би витримав при повній зраді своїх пастухів вижити 600 років під польським ярмом, а східні 300р. під Москвов і перед тим 400р. під литовціми і поляками. Тепер ніби маєм право вибирати собі пастухів, але й вони погані, бо не мают дарів бути добрими пастирями. А відси простий висновок: вибори як принцип формування влади добрий аби повалити зовнішніх окупантів – так ми обирали у 1988, 1990, 1994 рр. по принципу свій-не свій. Чому наш останний добрий Провід приживив, аби на привіт «С.У!» відповідати «Героям С!», тобто тим пастухам і не тарганам, що оберігают тарганів від окупантів. А демократія вибирає з сірої маси тарганів собі подібного, а не пасіонарія, що хоче порушити спокій болота. Ви ж цього хотіли п.Єшкілєв, аби охлос-народ визначав?? Тому нам зараз треба лиш часткової демократії внизу у самоврядуванні тарганів, і конституційної монархії у владі держави. Основою монархії є пастухи – аристократія – бояри, що в свою чергу має 2 види – законодавців, духівників, що знают що вимагає Бог, і що народ, і їх виконавців – воїнів влади. А такі у нас вже троха є, але ще не при владі. Тому не так песимістично, п.Є, все у нас є, але ще не розставлено по місцях, і война в сім помагає.
24.11.2025
Анна Марущак

Рецидивісти зі строками за вбивство, “смотрящі” за містами й колоніями, ув’язнені, які й досі керують “общаками” через контрабандні телефони, та наркоторговці потрапили в епіцентр резонансних кримінальних проваджень про вимагання, шахрайство та побиття.  

5783
21.11.2025
Тетяна Ткаченко

Волонтерка Вікторія Сакун двічі змушена була залишати дім через російську агресію. Вперше — у 2014 році з окупованого Донецька, вдруге — після початку повномасштабного вторгнення у 2022-му.    

1506
18.11.2025
Вікторія Матіїв

«Володя був справжнім українцем, гордився своєю кров’ю і ніколи не кидав слів на вітер», — згадує Вікторія Петрук свого чоловіка, полеглого захисника Володимира Петрука.  

5181
14.11.2025
Анастасія Батюк

У серці системи обліку транспортних засобів України таїться вразливість, яка може паралізувати життя тисяч автовласників.

7146 9
07.11.2025
Павло Мінка

На Франківщині ситуація гостра: регіон — один із найлісистіших в Україні, з Карпатськими лісами, які є частиною заповідників. 

2983
02.11.2025
Діана Струк

В інтерв'ю Фіртці представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий розповів, як родини безвісти зниклих можуть діяти за особливих обставин, як громади допомагають їм і що змінилося в системі сповіщення.    

1745

Епіграфом до цього тексту візьмемо фрагмент з «Мандрів Гулівера», в якому Джонатан Свіфт устами Гулівера розповідає господарю — Гуїгнгнму про суддів та адвокатів тогочасної в Англії.

2698

Війна в Україні докорінно змінила суспільство у багатьох сенсах, з’явилось багато соціально активних молодих людей з інвалідністю, і впровадження інклюзивності набрала обертів та активно реалізовується на багатьох рівнях. 

589

Корупція, розкрадання  грошей в воюючій країні – справа мерзенна і така, що заслуговує жорсткого осуду та жорстоких вироків. Це без сумнівів і на поверхні. Але тут ми спробуємо піднятися над площиною очевидної реальності і додати трішки 3D, тобто тримірності.

2705

Чому у світі так багато ненависті та злості? Над цим думали так само багато філософів. Чи теологів, релігієзнавців, чи вірусологів.

1173
25.11.2025

Питання «чи варто їсти пізно ввечері?» часто хвилює тих, хто намагається правильно харчуватися й дбати про своє здоров’я.  

5026
20.11.2025

Овочі родини капустяних належать до найкорисніших для здоров’я. Дієтологи пояснили, яку користь мають броколі та брюссельська капуста, чим вони відрізняються і яку з них краще додати до свого раціону.

1017
16.11.2025

Замість обмежень, радять зважати на контекст, баланс у раціоні та якість продуктів.  

2413
25.11.2025

Священник наголошує: християнство завжди існувало як спільнота, а не індивідуальна релігія.

17888
20.11.2025

Нерідко молодь стверджує, що можна вірити в Бога, втім не ходити до храму.  

12290
16.11.2025

Простий образ сіяча й зерна розкриває глибоку істину: від нас залежить, чи проросте й принесе плід те, що ми чуємо й сприймаємо.

1322
11.11.2025

У Музеї мистецтв Прикарпаття стартував проєкт з оцифрування костелу Пресвятої Діви Марії XVII століття.

8240
27.11.2025

Міжнародна співпраця дозволяє Івано-Франківську не лише ремонтувати пам’ятки та культурні об’єкти, а й розвивати освіту, культуру та соціальні програми громади.

1916
17.11.2025

Колишній держсекретар США Майк Помпео став членом наглядової ради української оборонної компанії Fire Point.  

750
10.11.2025

П'ятого листопада Нью-Йорк обрав собі нового мера. Ним став 34-річний Зогран Мамдані, представник лівого крила Демократичної партії США, популіст та «прихильник ХАМАС».

1315
04.11.2025

На саміті АТЕС у Південній Кореї президент Китаю Сі Цзіньпін під час обміну подарунками подарував президенту південної Кореї Лі Чже Мену два флагманських смартфони Xiaomi китайського виробництва.

1166
02.11.2025

Китай «західним» розумом і логікою не зрозуміти. Ліберальна західна демократія з її публічністю та відкритістю не притаманна Китаю.

1623