Там, де закінчується стежка

Серед багатьох буттєвих трактів, доріг, шосе і стежин сучасного світу кожному пропонується обрати своє. Ми обираємо і йдемо кудись у невизначеність. Більшість на цих шляхах (для того щоби подолати страх невизначеності) озброюється переконаннями. Більшість врешті-решт переконує себе, що обрана стежка прямує у світле майбутнє. Що вона «правильна». Що вона довга-довга. Для кожного рано чи пізно настає момент, коли стежина закінчується. Можна далі йти бездоріжжям. Можна заночувати в кінці стежини на кілька десятиліть. Можна викопати бліндаж або окопчик і стати охоронцем стежини. Університети світу переповнені «охоронцями стежин». Скоро не буде куди відлити: усюди бліндажі та окопи, переповнені «переконаними людьми».

«Переконані люди», мандрівники «єдиноправильних шляхів» знову й знову вирушають на війну і у мандри. Вони вірять, що, долаючи свій шлях, переможуть таки кощія й здобудуть для людства зайця, у череві якого качка, у череві якої яйце, а в яйці — голка тощо. Вони йдуть і йдуть, співаючи свої пісні. Вони іноді перемагають когось схожого на кощія, здобувають щось схоже на зайця, але замість качки у череві вуханя знаходять бридку жабу, яка кумедно ремигає й цитує їм з Бодрійяра: «Інформації стає щораз більше, а змісту — менше». Це – глухий кут сучасного Заходу. Ще трохи, і змісту взагалі не залишиться. Крізь мізки дітей європейської цивілізації тектимуть лише неозорі річки та повені голої інформації. Тої інформації, яка на 99% складається з технологічної брехні й псевдомистецької балаканини. Шлакової інформації «суспільства останніх часів».

Схід також не без проблем. Перед смертю пророк Мухаммед сказав: «Моя умма (громада) розділиться на 72 шляхи, але тільки 73-й шлях буде правильним». Він пророкував також, що умма не об’єднається помилкою. Мусульмани всіх часів мали право створити власну інтерпретацію «істинного шляху» і продовжують пошук. Вони вірять, що наприкінці всіх розколів повстане меншість-73, з якої засяє світло істини. Всі притомні християни також па-м’ятають, що лише «мала отара» праведників досягне небесного Єрусалиму. З часів побудови Ноєвого ковчегу образ «меншості, що перемагає» закріп- лено у свідомості сповідників авраамічних релігій. Меншість як носій істини. Меншість як сама істина.

Куди прямує більшість (або більшості) – зрозуміло. Залишається зрозуміти куди прямує меншість. У нашу славну епоху «повстання меншин» зникає відчуття єдності суспільства. Якщо раніше більшість майже завжди не мала рації, то тепер вона просто зникає. Разом із нею зникає сенс таких звичних словосполучень, як «суспільна думка», «народне волевиявлення», «прагнення широких мас».

Зникає народ як гравець суспільного поля. Це призводить до кумедних непорозумінь. «Люди переконань» вважають, що маніпулятивні соціальні технології (нейролінгварне програмування, «чорний піар» тощо) «накинуті» на суспільство західного типу ззовні. Що вони є розробками і продукцією якихось апокаліптичних лабораторій. Але все навпаки. Саме подрібнене на меншості сус-пільство потребує цих технологій, як кризових ліків від безглуздої роз’єд-ну-валь-ності, що запанувала навколо нас. Там, де її немає — в ісламських країнах, до прикладу, — немає й маніпулятивної соціоніки. Вона там поки що не потрібна. Поки що. Колись інформаційні повені затоплять й тамтешні острівки змісту.

«Повстання меншин» триває й набирає обертів. З’явилася нова технологія успіху, базована на цьому явищі. Для того, щоби досягти «суспільної значущості», достатньо придумати «меншину», очолити її (реально або символічно) й почати публічно домагатися визнання її соціальних та юридичних прав. Симпатії «людей переконань» з ліберального лобі гарантовані. Усі, хто протестуватиме проти такого проекту, будуть негайно позиціоновані демократичною пресою як ретрогради, шовіністи і наці. Спробуйте піти цією дорогою і ви переконаєтесь, як легко «ніщо» встромлюється у буття. Якщо ж вам це набридне, завше можете почати пошук сімдесят третьо-ї стежки. Але одне турбує мене: що там, в кінці сімдесять третьої. Бездоріжжя? Сімдесят четверта? Янгол з полум’яним мечем? Чи все ж таки та сама жаба, яка пророчить смерть змісту?


24.11.2025
Анна Марущак

Рецидивісти зі строками за вбивство, “смотрящі” за містами й колоніями, ув’язнені, які й досі керують “общаками” через контрабандні телефони, та наркоторговці потрапили в епіцентр резонансних кримінальних проваджень про вимагання, шахрайство та побиття.  

5596
21.11.2025
Тетяна Ткаченко

Волонтерка Вікторія Сакун двічі змушена була залишати дім через російську агресію. Вперше — у 2014 році з окупованого Донецька, вдруге — після початку повномасштабного вторгнення у 2022-му.    

1295
18.11.2025
Вікторія Матіїв

«Володя був справжнім українцем, гордився своєю кров’ю і ніколи не кидав слів на вітер», — згадує Вікторія Петрук свого чоловіка, полеглого захисника Володимира Петрука.  

5147
14.11.2025
Анастасія Батюк

У серці системи обліку транспортних засобів України таїться вразливість, яка може паралізувати життя тисяч автовласників.

7120 9
07.11.2025
Павло Мінка

На Франківщині ситуація гостра: регіон — один із найлісистіших в Україні, з Карпатськими лісами, які є частиною заповідників. 

2967
02.11.2025
Діана Струк

В інтерв'ю Фіртці представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий розповів, як родини безвісти зниклих можуть діяти за особливих обставин, як громади допомагають їм і що змінилося в системі сповіщення.    

1728

Епіграфом до цього тексту візьмемо фрагмент з «Мандрів Гулівера», в якому Джонатан Свіфт устами Гулівера розповідає господарю — Гуїгнгнму про суддів та адвокатів тогочасної в Англії.

2648

Війна в Україні докорінно змінила суспільство у багатьох сенсах, з’явилось багато соціально активних молодих людей з інвалідністю, і впровадження інклюзивності набрала обертів та активно реалізовується на багатьох рівнях. 

572

Корупція, розкрадання  грошей в воюючій країні – справа мерзенна і така, що заслуговує жорсткого осуду та жорстоких вироків. Це без сумнівів і на поверхні. Але тут ми спробуємо піднятися над площиною очевидної реальності і додати трішки 3D, тобто тримірності.

2668

Чому у світі так багато ненависті та злості? Над цим думали так само багато філософів. Чи теологів, релігієзнавців, чи вірусологів.

1136
25.11.2025

Питання «чи варто їсти пізно ввечері?» часто хвилює тих, хто намагається правильно харчуватися й дбати про своє здоров’я.  

4989
20.11.2025

Овочі родини капустяних належать до найкорисніших для здоров’я. Дієтологи пояснили, яку користь мають броколі та брюссельська капуста, чим вони відрізняються і яку з них краще додати до свого раціону.

918
16.11.2025

Замість обмежень, радять зважати на контекст, баланс у раціоні та якість продуктів.  

2363
25.11.2025

Священник наголошує: християнство завжди існувало як спільнота, а не індивідуальна релігія.

17825
20.11.2025

Нерідко молодь стверджує, що можна вірити в Бога, втім не ходити до храму.  

12273
16.11.2025

Простий образ сіяча й зерна розкриває глибоку істину: від нас залежить, чи проросте й принесе плід те, що ми чуємо й сприймаємо.

1315
11.11.2025

У Музеї мистецтв Прикарпаття стартував проєкт з оцифрування костелу Пресвятої Діви Марії XVII століття.

8216
27.11.2025

Міжнародна співпраця дозволяє Івано-Франківську не лише ремонтувати пам’ятки та культурні об’єкти, а й розвивати освіту, культуру та соціальні програми громади.

1029
17.11.2025

Колишній держсекретар США Майк Помпео став членом наглядової ради української оборонної компанії Fire Point.  

737
10.11.2025

П'ятого листопада Нью-Йорк обрав собі нового мера. Ним став 34-річний Зогран Мамдані, представник лівого крила Демократичної партії США, популіст та «прихильник ХАМАС».

1304
04.11.2025

На саміті АТЕС у Південній Кореї президент Китаю Сі Цзіньпін під час обміну подарунками подарував президенту південної Кореї Лі Чже Мену два флагманських смартфони Xiaomi китайського виробництва.

1155
02.11.2025

Китай «західним» розумом і логікою не зрозуміти. Ліберальна західна демократія з її публічністю та відкритістю не притаманна Китаю.

1610