
Штучний інтелект поступово стає невід’ємною частиною освітнього процесу в університетах. Нові технології змінюють підхід викладачів і студентів до здобуття знань. Однак під час навчання в університеті важливо поєднати інновації з академічною доброчесністю та навчити молодь правильно користуватися інструментами ШІ.
Чи є місце для використання штучного інтелекту в Карпатському університеті, журналістці Фіртки розповіла доктор економічних наук, професор, колишня перша проректорка університету Валентина Якубів.
За її словами, в університеті ще з 2023 року почали активно впроваджувати і використовувати інструменти штучного інтелекту.
«Я особисто користуюся і чатом GPT, і іншими моделями з моменту їх виникнення.
Переконана в тому, що штучний інтелект не замінить людину, але це добрий асистент і помічник для нашої роботи. Наприклад, раніше проаналізувати великий масив інформації забирало багато часу, штучний інтелект може допомогти зробити це швидко», — каже Валентина Якубів.
За словами науковиці, в університеті впроваджують людиноцентричну модель — коли є людина в циклі і людина над циклом. В закладі не допускають, що штучний інтелект або якась інша модель штучного інтелекту може замінити повністю будь-який процес, однак хочуть його інтегрувати.
«Ми перебуваємо в середовищі взаємодії з молодими людьми, вони його використовують. Якщо ми не навчимося і не використовуватимемо його на тому самому рівні, тоді викладач відставатиме. А це, звичайно, неприпустимо. Звісно, це вимагає від нас зміни певних підходів до організації освітнього процесу — ми це вже бачимо.
Учень в школі, так само як і студент, за допомогою програми штучного інтелекту може відповісти на будь-який тест на «відмінно». Тобто очевидно, що вже виключно тестова система оцінювання, яку ми так активно впроваджували, і вона була ефективною на певному етапі, бо виключала суб'єктивність, може себе віджити.
Потрібно вчитись, потрібно комунікувати і потрібно чути критичне мислення — чи це робота студента, чи ні», — додає Валентина Якубів.
Так, у серпні цього року на засіданні вченої ради закладу прийняли положення про використання штучного інтелекту. В ньому зазначено, в яких забороняється використовувати ШІ, а в яких дозволяється.
Ці нормативні документи внутрішні, базуються на рекомендаціях Міністерства освіти і науки України, Мінцифри та Європейського Союзу.
«Ми свідомі в тому, що не можемо абсолютно заборонити студентам використовувати, наприклад, штучний інтелект під час написання курсових чи дипломних робіт, бо він це робить вдома.
Якщо іспит ми можемо проконтролювати, то те, що студент робить вдома — неможливо. Але, з іншого боку, ми відкрито кажемо, що є програми, які дозволяють перевірити, чи це є повністю згенеровано ШІ. Так, є вже і такі моделі, що переписують. Я думаю, що надалі з'явиться і програма, яка буде визначати і те, і інше.
Зараз, відповідно до рекомендацій, студенти можуть використовувати ШІ, але має бути посилання, що цей текст згенерований або при формулюванні цього тексту використовувалась певна модель штучного інтелекту. Тобто, ми не можемо заборонити повністю, але хочемо, щоб студенти були академічно доброчесні.
Щоб вони розуміли, де його використовували та зазначали про це. Тобто, повністю заборонити — це нереально, вони все одно його використовуватимуть. Але насправді, викладачу легко виявити, чи студент використовує модель ШІ», — підсумувала ректорка.
Більше читайте в інтерв'ю: «Нова посада — не про задоволення, а про відповідальність»: Валентина Якубів про Карпатський університет через десятиліття, науку та ШІ як навчальний інструмент
Підписуйтесь на канал Фіртки в Telegram, читайте нас у Facebook, дивіться на YouTubе. Цікаві та актуальні новини з першоджерел!
Читайте також:
Конкурс на ректора Карпатського національного університету: стали відомі імена кандидатів