ПАВЛО ФЕДОРУК. Інформаційні технології проти корупції

Вже майже століття у цивілізованому світі широко використовують освітні технології, які передбачають передачу знань на відстані — від того, хто навчає, до того, хто навчається. Такі системи отримали узагальнену назву – дистанційне навчання.

В Україні вагомий внесок у розвиток сучасної дистанційної системи навчання зробив франківчанин Павло Федорук. Павло Іванович — наймолодший в країні член-кореспондент  Академії технологічних наук, доктор технічних наук, завідувач кафедри інформаційних технологій та директор Центру інформаційних технологій Прикарпатського національного університету імені Василя Стефаника. Вчений розробив унікальну математичну модель адаптивної системи дистанційного навчання і контролю знань.

 

 

 

Павле Івановичу, у чому особливість і новизна Вашої системи? 

Сьогодні більшість систем дистанційного навчання виглядають як набір однакових для всіх тестів, які використовуються для контролю знань. Вийшло так, що ми охопили велику аудиторію з різним рівнем початкових знань та іншими індивідуальними особливостями, які не дозволяють їм всім однаково вчитися. Виникло питання: як же цей процес індивідуалізувати? Власне, те, чим ми займаємося, — це системи нового управління, які передбачають індивідуальну навчальну траєкторію для кожного, хто навчається, залежно від того, який в нього рівень знань, як він швидко сприймає інформацію, наскільки висока якість засвоєння знань і багато інших параметрів, які стосуються моделі студента. Як розробники таких систем, ми маємо добрий імідж не тільки в Україні, а й у світі. Ми представили адаптивну систему дистанційного навчання та контролю знань “EduPRO” в різних країнах, на різних міжнародних конференціях, і на сьогодні вона вважається досить авторитетним у світі інструментом для індивідуалізації навчання.

 

Чи можливе запровадження дистанційного навчання в Україні?

В Україні є розуміння того, що дистанційне навчання потрібне. Як форма навчання воно навіть відображене в законі “Про вищу освіту”. Але коли дійшло до втілення в життя, трапилися, як це часто буває, цікаві речі. Тобто насправді немає нормативно-правових актів, які передбачають, наприклад, нарахування годин вчителю, який викладає в дистанційній формі навчання; використання так званих кредитів у кредитно-модульній системі організації навчального процесу тощо.

І вийшло так, що якби ми хотіли зараз вчити і видавати диплом у дистанційній формі навчання, ми цього робити не можемо. Тому що умов для отримання ліцензії міністерством не розроблено. Є ніби початок легалізації такої форми, але немає завершення.

Скажімо, в багатьох країнах можна отримати диплом про вищу освіту, не виходячи зі свого помешкання. Це є дуже демократичним та часто єдиноможливим варіантом отримати вищу освіту, наприклад, для інвалідів. В Україні така система не працює. Поки що…

 

Для кого призначена ця система?

Дистанційна форма навчання може використовуватися як допоміжна при очному навчанні. Дуже багато сучасних університетів використовують при очному навчанні електронні курси, тести тощо. Тобто всю самостійну роботу перенесли в мережу. І це якраз ті елементи, які формують систему дистанційного навчання. Зрозуміло, що дистанційна система використовується в заочному навчанні, екстернаті, післядипломному навчанні, підвищенні кваліфікації, корпоративних навчальних системах. І в принципі, в Україні всі ці форми тим чи іншим чином представлені.

Зокрема, є декілька університетів, які отримали статус пілотних проектів з навчання дистанційної форми. Вони мають право видавати дипломи, навчаючи студентів дистанційно. Це Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова і Хмельницький національний університет. Але, попри те, вони використовують класичні схеми дистанційного навчання, які вчать всіх однаково.

 

Які недоліки класичного дистанційного навчання?

Однакове для всіх навчання – це рух у тупик, тому що воно не передбачає добре організованого зворотнього зв'язку. Такою системою можуть користуватися люди, рівень знань яких вже передбачений в цій системі. Тому що вона ні для кого індивідуально не коригується, і ті, хто навчається, в процесі навчання змушені адаптовуватися до цієї системи.

 

Чи вдалося виправити ці недоліки?

Ми навчили систему пристосовуватися до того, хто навчається. Тобто вона, використовуючи адаптаційні механізми (теорію штучного інтелекту, інтелектуальних систем), передбачає можливість збору інформації про того, хто навчається, а потім може визначити для нього кожен наступний навчальний крок. Ми розробили технологію квантування знань, тобто знання поділяються на найменші неподільні частинки — кванти, які формують базу знань. Відповідно, з цієї бази знань ми створюємо кожен навчальний блок, з нього формується навчальний крок, а він далі формує навчальний курс. У цьому процесі ми отримуємо контроль знань, корекцію навчальної траєкторії і потім підсумковий контроль знань. В таких автоматизованих системах, де велика частина навчальних функцій перекладається на машину, виникає потреба  оптимізованого контролю. Тому в світі давно використовуються тестові технології.

 

Але тестові технології допомагають виявити теоретичні знання, а практичні — не завжди. Наприклад, знання іноземної мови...

Знову ж, підходимо до цього напрямку з новаторського боку і запроваджуємо так звані адаптивні тести. Тобто тест передбачає, що наступне запитання залежить від попередньої відповіді. Це знову дає налаштування системи до того, хто тестується. Якщо людина не може відповісти на прості питання, то, можливо, нема сенсу їй ставити складні. Якщо людина добре орієнтується в якійсь тематиці матеріалу, то, можливо, не варто її в цій тематиці далі запитувати і декілька разів повторювати з різного боку запитання. Тобто є ряд таких адаптаційних параметрів, які дозволяють пристосувати тест до того, чиї знання ми контролюємо.

 

Чи потрібно, на Вашу думку, і надалі використовувати тестову систему для вступу у ВНЗ?

Ми п'ять років використовували тестову систему вступу до того часу, як було введено ЗНО. Наша система передбачає можливість отримати індивідуальний пакет завдань. Тобто кожен абітурієнт мав унікальний пакет тестових завдань, який ніде в жодного абітурієнта не повторювався, тому можливість впливу чи підказки чи чогось іншого автоматично виключали — це перше. Друге — обробка результатів. Відповіді на такі тести оброблялися автоматично, тобто сканувалися, як це відбувається зараз у зовнішньому незалежному оцінюванні. Але, на відміну від системи ЗНО, результати миттєво показувалися на екрані в актовому залі через мультимедійний проектор. Відповідно, прозорість процедури була досягнута за рахунок того, що не було перерви між здачею абітурієнтами робіт і обробкою результатів.

Система зовнішнього незалежного оцінювання, як і кожна нова технологія, має свої певні плюси-мінуси, і в процесі її впровадження ці мінуси потрібно долати. В попередні роки якісь вузи отримали кращих студентів, якісь – гірших. Хтось отримав тих, які на першому курсі чомусь не змогли підтвердити того рівня знань, який був у них у сертифікатах. Такі невідповідності зменшують рівень довіри до ЗНО. Але в принципі цей процес повинен продовжуватися.

 

То як викорінити корупцію у вишах?

Можна говорити про різні психологічно-філософські аспекти. Наприклад, що спочатку її треба викорінити в свідомості, і це було б ідеально. Але, як технократ, я не буду зачіпати цей бік. Якщо говорити про механізми, які максимально унеможливлюють корупцію, тоді мова має йти про впровадження комп'ютерного тесту контролю знань з автоматичною його обробкою без участі людини. І тоді не потрібно буде щось забороняти, контролювати, залучаючи відповідні правоохоронні структури, бо не буде прецеденту.

 

Марія Гаврилюк, ГК


31.03.2011 Марія Гаврилюк 2856 2
Коментарі (2)

пан пупець 2011.04.01, 00:45
О! В Станіславі є ще трохи мудрих людей.
Машка 2011.04.01, 19:01
Корупція непереможна, але давити гадину треба.
10.11.2025
Катерина Гришко

Суд скасував звернення Івано-Франківської міської ради про посилення інституту сім’ї. Проте, у рішенні не йдеться про заборону абортів.    

1017
06.11.2025
Павло Мінка

На Франківщині ситуація гостра: регіон — один із найлісистіших в Україні, з Карпатськими лісами, які є частиною заповідників. 

2226
02.11.2025
Діана Струк

В інтерв'ю Фіртці представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий розповів, як родини безвісти зниклих можуть діяти за особливих обставин, як громади допомагають їм і що змінилося в системі сповіщення.    

1200
29.10.2025
Лука Головенський

Це розповідь про останні роки в Німеччині та загибель гетьмана України Павла Скоропадського.

2335 1
28.10.2025
Вікторія Матіїв

«Немає більшої любові, ніж коли людина віддає життя за своїх друзів», — ці слова з Біблії (Євангеліє від Івана 15:13) найточніше описують Олега Павлишина. Його дружина Світлана Павлишин каже, що саме так він і жив — без вагань залишив усе: родину, спокій, звичне життя, щоб стати на захист України.  

31669
23.10.2025
Вікторія Косович

Як зміниться навчальний процес, за якими факторами поділять ліцеї та чого очікувати вчителям і учням старших класів, Фіртка поспілкувалася з директоркою департаменту освіти й науки Івано-Франківської міської ради, заступницею міського голови Вікторією Дротянко.

9009

Корупція, розкрадання  грошей в воюючій країні – справа мерзенна і така, що заслуговує жорсткого осуду та жорстоких вироків. Це без сумнівів і на поверхні. Але тут ми спробуємо піднятися над площиною очевидної реальності і додати трішки 3D, тобто тримірності.

1447

Чому у світі так багато ненависті та злості? Над цим думали так само багато філософів. Чи теологів, релігієзнавців, чи вірусологів.

832

Доволі поширеною є думка серед практикуючих християн начебто «жінці в дні менструації не можна заходити до церкви, цілувати ікони та причащатися». Ця ідея настільки довго існує, що багато хто вважає  це каноном. І насправді дуже сумно кол

2089

Сьогодні ми є посеред переломного моменту в історії. Нові правила гри не просто формулюються, сама гра передефіньовує себе, дає собі нове означення і сенс.

2846 6
11.11.2025

Війна та стрес суттєво впливають на харчові звички.

6252 2
07.11.2025

Замість обмежень, радять зважати на контекст, баланс у раціоні та якість продуктів.  

1740
03.11.2025

За даними експертів, те, що одночасне споживання їжі й води негативно впливає на травлення, є міфом.

10702
11.11.2025

У Музеї мистецтв Прикарпаття стартував проєкт з оцифрування костелу Пресвятої Діви Марії XVII століття.

7121
08.11.2025

Вінчання — особливий релігійний обряд, який символізує об'єднання двох людей в шлюбі перед Богом.  

8803
04.11.2025

Два досвідчених і дуже майстерних шахових гравців сіли за дошку з чорно-білими клітинами і розставили на ній свої війська.

14453
30.10.2025

Отець Юліан Тимчук розповів про історію походження свята Геловіну та пояснив, чому з християнського погляду воно не є «невинною розвагою». 

744
11.11.2025

Комітет з Національної премії України імені Тараса Шевченка оголосив перших претендентів.

720
10.11.2025

П'ятого листопада Нью-Йорк обрав собі нового мера. Ним став 34-річний Зогран Мамдані, представник лівого крила Демократичної партії США, популіст та «прихильник ХАМАС».

817
04.11.2025

На саміті АТЕС у Південній Кореї президент Китаю Сі Цзіньпін під час обміну подарунками подарував президенту південної Кореї Лі Чже Мену два флагманських смартфони Xiaomi китайського виробництва.

816
02.11.2025

Китай «західним» розумом і логікою не зрозуміти. Ліберальна західна демократія з її публічністю та відкритістю не притаманна Китаю.

1246
23.10.2025

За кілька останніх днів спостерігаємо різку зміну риторики США щодо Росії. Вперше за другої каденції Трампа США запровадили нові санкції проти Росії, комітет Сенату пропонує визнати Росію державою-спонсором тероризму.

1512