Отець Порфирій ШУМИЛО: “Сповідь і святе причастя необхідні людині, як дихання”

 

Початок Різдвяного посту нагадує: пора зайнятися своє душею. Ліки добре відомі. Кожен християнин знає, що єдиною можливістю очистити душу є сповідь та прийняття Святих тайн. Однак наважитися піти до сповіді не завжди просто. Що відбувається з тими, хто не сповідається, чому сповідь і причастя є такими необхідними та про деякі стереотипи щодо цього ми поговорили з отцем Порфирієм Шумилом чину Святого Василія Великого, який служить у Храмі Царя Христа на Майзлях.

 

- Яка суть сповіді і причастя? Чому людям, які звертаються до священиків зі своїми проблемами, в першу чергу радять висповідатись і прийняти святе причастя?

Сповідь і причастя - це дві з семи церковних тайн - хрещення, миропомазання, сповідь, євхаристія, священство, подружжя та єлеопомазання. Ці сім тайн огортають все наше життя, починаючи від дитини, коли її хрестять, і до людина, яка вже відходить з цього світу і якій вділяється тайна єлеопомазання. Сповідь і причастя мають дуже велику силу та необхідність для людини. Людина не раз каже: нічого, зробимо це, а потім підемо висповідаємося, і все буде добре. Але вона просто не знає, з чим вона жартує. Ісус як слово Отця, яке на цьому світі стало людиною, щоб нам вказати правильний шлях, вивести з наших тупиків і нашого заблукання і заплутання власними бажаннями, думками й мріями, щоби розв'язати людину від цього поневолення гріха і зла, має цю владу. Він ділиться нею зі священиками. Якщо людина не почує цього слова "Прощаються тобі твої гріхи" від священика, вона не може звільнитися від гріхів. Господь не може її прийняти у вічне царство, коли вона пов'язана гріхами, коли вона свідомо робить зло.

 

- Що стається з людиною, яка довго не сповідається?

Такі випадки дуже часті, бо людина боїться, соромиться, їй важко. Це можна порівняти з образом, коли людина своє тіло не миє рік, два, десять. Бо тайна сповіді - це очищення її свідомості, волі, розв'язання. З пам'яті стерти гріх не можна, але тягар з душі можна зняти. У Старому Завіті часто бачимо порівняння людського життя з пустелею, яка після Божого благословення перетворюється на сад квітучий. Це дає людині зрозуміти, що з нею відбувається, коли вона є з Богом, а що без нього, коли вона занедбує свою душу, нехтуючи можливістю очиститися. Якщо вона час від часу не буде очищувати душу, вона поволі наростає різним брудом. В кінці вона вже дійсно дуже боїться йти і, більше того, не має сили ступити цей крок. Така людина приходить до церкви, побуде десь там збоку, але наперед вийти боїться, а тим більше до сповіді, бо вона не має сили переступити. Тому для сповіді потрібна Божественна благодать, і Бог діє, бо він завжди хоче прийти.

Але сповідь - це не є найвищий рівень, до якого маємо йти. Сповідь є лише умовою. Вершиною є прийняття найсвятіших тайн - тіла і крові Ісуса Христа. Але щоб ми отримали право на це, треба очистити душу.

 

- Можна почути таку фразу: я би хотів посповідатися і позбавитись від гріха, але знаю, що я тепер слабкий, щоб його позбутися, і буду грішити знову. Чи варто тоді йти на сповідь?

Це так, ніби скажемо: для чого нам митися, якщо ми за кілька днів знову будемо брудні? Ісус знав, що ми будемо завжди такі немічні і слабкі. Коли людина бореться і старається, йде вперед, але на цьому шляху вона переживає свої упадки і немочі, вона при цьому виходить угору. Для нашої духовної сили на цьому шляху Ісус залишає молитву, своє слово, сповідь і найбільше - тайну Святої Євхаристії. Саме вона дає життя. Ісус каже: хто не споживає мого тіла і крові - не має життя вічного. Коли ми споживаємо тіло і кров, ми перемінюємося внутрішньо, воля, думки, пам'ять, свідомість - усе міняється. Навіть діла змінюються, людина починає по-іншому говорити. Ісус розуміється в нашому житті, він не дає чого-небудь. Якщо він це дав, отже, це для нас так необхідно, як дихати. Саме причастя людині потрібно, щоб вона змінювалася.

Не раз можна почути від тих, хто хоче виправдати своє небажання йти до сповіді: та вони сповідаються, а виходять такі самі. Але ніхто не знає, що в душі тієї людини робиться. Вона страждає, старається, хоче триматися, але бачить свої немочі. Ці немочі, з тією умовою, що людина живе з Богом, стають для неї вихованням і служать для осягнення добра. Вона пізнає свою неміч, мусить усмиритися, зрозуміти, що вона є людина, яка потребує Божої помочі.

 

- Людина, яка грішить і не сповідається, не є собою, не може приймати правильних рішень?

Вона не може, бо її психіка зіпсута. Вона не може дивитися на життя правильно й об'єктивно. У неї спотворене думання. Діють корисливість, гордість і інші почуття, які не є правильними. Вона щораз більше і більше себе заплутує і потім страждає сама в першу чергу.

 

- Кажуть, священики такі ж грішні, як вони можуть прощати гріхи іншим?

Священики грішні, як і інші люди. Але Ісус дозволяє, щоб вони переживали свої слабкості для того, щоб вони розуміли людей, розуміли, як просто можна упасти. Коли людина каже: "Як цей священик, який, може, ще грішніший від нас, може простити гріх?", з її свідомості вилітає, що священик має священство, яке ніколи не може грішити, бо священство має свою силу і початок в Ісусі Христі. І коли він каже: "Я прощаю і розрішаю", це говорить не людина, а його священство. Розрішення відбувається незалежно від того, які гріхи має священик.

 

- Чи добре бажання шукати свого сповідника?

Для розрішення з гріхів не має значення, в кого людина сповідається. Людина вільна вибрати того, кого вона хоче і кому може довірити свою душу. Немає ніякої провини, якщо хтось каже: "Ні, я до цього священика не піду".

 

- Жінки нерідко чують, що не можна йти до сповіді і причастя під час місячних.

Це взято зі Старого Завіту. Там є про те, що жінка в такі дні вважається нечистою і має ряд заборон на певні речі. Ісус - це Новий Завіт. Що тяжче: гріх на душі чи цей момент, який є природний щодо нечистоти жіночої? Бог сам дав їй таку природу. Якщо вона з гріхом має йти до храму, щоб Ісус лікував її душу, то тут немає ніяких перешкод. Вона тим Ісуса не забруднить, лише гріхами, які вона робить.

 

- Багато пар, особливо молоді, живуть разом, не маючи шлюбу. Якщо вони не збираються залишати один одного, але хочуть сповідатися, чи мають на це право?

Коли хлопець з дівчиною зустрічаються, вони є добрими християнами, готуються до шлюбу, але через людську неміч час від часу впадають у гріх, не можуть справитися зі своїми почуттями, але борються, то це одне. Інша річ, коли вони вже розписалися, але шлюбу не беруть, бо ще не переконані, чи вони собі підійдуть. Це хвора психіка і душа, і ця думка також хвора. Якщо вони так думають одне про одного, то це таке провалля у душі, яке навіть немає з чим порівняти. Якщо вони не переконані, що підходять, то вони навіть не можуть думати про сходження одне з одним.

Одна з умов сповіді - коли людина постановляє змінити своє життя. Її душа мусить бути відкрита, вона має хотіти змінитися, якщо ні - сповідь не діє. Коли священик дає розрішення, вона має могти прийняти його. Якщо вона хоче далі жити в гріху, ми таким відмовляємо у сповіді. Навіть якщо священик дасть прощення, вона не зможе його отримати.

 

- Коли бачимо, що хтось з оточення хоче зробити аборт, чи маємо переконувати не робити цього?

Наше християнське покликання - це завжди послання у цей світ нести присутність Христа, його правду, його світло і закони життя. Людина має усвідомлювати, що вона є послана в цей світ його змінювати. Лікарі самі не раз кажуть, що ця дитинка буде хворою і вам треба зробити аборт. Було дуже багато випадків у наших парафіян, коли лікарські прогнози не справджувалися. Обов'язок християнина переконувати не робити аборт, все зробити для цього. Але якщо жінка вирішує зробити і крапка, не будете з нею битись. Моліться за неї і це дитятко. Часто чоловік сам штовхає жінку на аборт, чи батьки її не хочуть і переконують. Це називається чужий гріх, коли ми причинилися до того, що хтось зробив гріх.

 

Наталка ГОЛОМІДОВА,

Галицький кореспондент


12.12.2011 10078 0
Коментарі (0)

19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

179
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

1619
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1166
12.06.2025
Тетяна Дармограй

У першому півріччі 2025 року мобілізацію на Івано-Франківщині проводили з використанням нових електронних систем та оновлених процедур. Які зміни в мобілізації діють та що ще планують удосконалити, розповідає Фіртка.

6574
10.06.2025
Павло Мінка

Калуш зіткнувся з енергетичною та екологічною кризою — мільйонні збитки та виснаження підземних вод загрожують питному водопостачанню міста.  

1787
05.06.2025
Олег Головенський

Про сучасні загрози, що потребують нової парадигми підготовки управлінців і фахівців та про нову освітню програму «Національна безпека», Фіртка поспілкувалася з куратором програми, професором кафедри публічного управління та адміністрування Василем Остап’яком.

2123

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

246

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

798

Ані висока освіченість, ані шляхетна спадковість, ані залучення до незлобивих віровчень не породжують усвідомленого гуманізму «просто так».

897

Звичайно знаковою подією у християнській сім`ї є перша сповідь і причастя дитини, але  цю важливу сакральну подію  батьки часто нівелюють, зміщуючи акценти з важливого на другорядне.  

1469
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

550
08.06.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

1636
02.06.2025

На Прикарпатті завершується весняна посівна кампанія.  

1527
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

436
13.06.2025

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

3532
07.06.2025

Восьмого та дев'ятого червня християни відзначатимуть свято Трійці.  

3657
01.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

7235
16.06.2025

В Івано-Франківську з 15 по 20 червня відбуватиметься Шекспірівський фестиваль, організатором якого є Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка.   

444
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

199
16.06.2025

Більше довіряють Президенту мешканці Заходу — серед них 73% довіряють Володимиру Зеленському проти 61-63% в інших регіонах.  

948
15.06.2025

На думку прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска, протистояння між Ізраїлем та Іраном переростає в повномасштабну війну в регіоні.  

373
10.06.2025

Більшість мешканців західних областей — 60% — усе ще готові терпіти війну стільки, скільки буде потрібно. Утім, це на 19% менше, ніж у лютому 2024 року.  

581