Лохам за Церкву

 

 

Коли Янукович вкотре полетів на Афон, я подумав, що у Церкви є дві категорії ворогів – ті, хто до неї ходять та ті, хто її обходять. І ті й ті не мають за неї жодного уявлення. Я теж не маю, проте, є декілька особливостей церкви і віри, які варто пам'ятати, перш ніж іти до сповіді чи пиляти Хреста.

 

1. Не варто переоцінювати Біблію. Тобто, Біблія – це вкрай важливо, вона Свята, богонатхненна, ми повсякчас посилаємося на її авторитет, проте, за межами церкви, вона значить десь стільки ж, як Іліада та Одисея.

Для людини, яка не належить до церкви, Біблія – лише джерело метафор та культурологічних асоціацій, вона не має магічної дії, не спасає. Спасає Церква, а не Біблія. Її можна порівняти з вівтарем, який є священним предметом у літургії, але за межами літургії він є дерев’яним ящиком чи брилою каміння.

На вівтарі здійснюється перетворення хліба та вина на Тіло й Кров, але перетворює не вівтар, але церква. Вірніше Дух Святий для церкви і разом із церквою.

Люди, які шанують Біблію, але заперечують церкву, є латентними мусульманами. Для нас Бог, коли захотів дати нам можливість спасіння, воплотився в людину. Мусульмани вважають, що Аллах воплотився в текст. В альКоран. Якщо взагалі тут можливі якісь аналогії, то аналогом Корану є не Євангеліє, але Христос.

Новий Заповіт – незавершений. Він продовжується з кожним новим поколінням Християн. Христос весь час посеред нас, коли ми збираємося в ім’я Його. Євангельські персонажі продовжують являтися і впливати на події.

Апостол Яків на білому коні передує хрестоносцям через тисячу років після власної страти. Матір Божа являється дітям у Фатімі на початку ХХ століття і безліч разів до того. Євангеліє триває.

Саме тому є пустопорожніми нині популярні тези, буцім віра це одне, а церква – інше, що сповідати можна і в душі, що Біблія дає все, що треба, а чого немає в Біблії, немає бути й у практиці віри.

 

2. Церкви переповнені обрядовірцями, тими, для кого обряд і церковна формальність заступають живу віру, для кого літургія є магічною дією, язичницькою містерією.

Ще більше є тих, кого обрядовість дратує. Вони кажуть, що сповідання віри – інтимна справа, яка не потребує формальності, подібно до відправлення тілесних потреб. Гадаю, саме там – в інтимній тиші нужника – у них і відбувається контакт з їхнім «богом» - духом каналізації.

Якщо продовжити смердючу метафору, то слід зауважити на тому, що іспражняються усі однаково, але їдять відмінно.

Я дуже давно, ще в дитинстві читав «Один день Івана Денисовича» Солженіцина, не пам'ятаю звідти нічого, окрім одного описання, яке мене вразило. Він розповідає за старого зека з «класово чужих», який просидів з чверть століття. Так ось, коли інші зголоднілі й деморалізовані в'язні накидалися на свою баланду, захлиналися нею, жерли, цей старий зек ВЕЧЕРЯВ. Спина його булла прямою, в цей момент він лишався князем, він притримувався церемоніалу. Здатність триматися за церемоніал, дисципліна обряду дозволяла йому не перетворитися на тварину.

Літургія виростає з таємної вечері. В ній можна знаходити безліч сенсів, я зауважу лише на одному: сенс обряду в тому, щоб життя почало сприйматися, як обряд.

Обряд – це участь у зовнішніх діях, слідування не нами встановленому розпорядку. Нерідко ці рухи й слова є незрозумілими учасникам обряду. Літургія в багатьох храмах читається церковнослов'янською, до недавнього часу (до ІІ Ватиканського Собору) у католиків вона відправлялася латиною.

Розуміння не надто важливе, головне – усвідомлення надзвичайної важливості збереження послідовності обрядових дій, місця кожного слова, і того, що в середині обряду перебуває таємниця, чудо, перетворення.

В літургії ми вчимося переносити це ставлення на Життя – нема неважливого, кожне слово значиме, кожна подія – знак, все – служіння і там є таємниця і чудо.

Якось, один наш тямущий брат поставив дуже продуктивне питання: від чого під час літургії ми співаємо, але не танцюємо?

А тому, що літургійна практика ортодоксів (на відміну від «харизматиків») уникає трансоподібних станів. Саме з тієї причини, що прагне «обрядизувати» побутове, звичайне життя. Бо навички, які набуваються в стані «зміненої свідомості», лише в такому стані і можуть бути використані.

Важливість обряду зумовлює функції кліру. Найчастіше, коли кажуть «церква», мають на увазі священників та єпископів – клір. Іноді так вважають навіть деякі священики та єпископи, бо сприймають церкву лише як конвеєр для виробництва причастя. Це не вірно. Священик не може відслужити літургію самостійно, без участі мирян. Служать вірні, священик лише виконує специфічні функції в цьому служінні, у здійсненні таїнств.

Дослідники зауважують, що священноначаліє – це не уряд церкви, а скоріше академія наук.

Геть попів! – кажуть наші одномірні брати – нам непотрібні посередники між нами і Богом.

Прикол у тому, що попи ніколи не стверджували, що вони є такими посередниками. Посередником є Церква. Й саме церква в первісному значенні цього слова – «еклезія» (сходка подільників). Апостоли торкалися одягу Христа, розмовляли з ним, але хоч щось зрозуміли лише після його страти й воскресіння через стосунки один з одним. Христос каже (неточне цитування): ти скрисятничав у ближніх – це ти в Мене скрисятничав. Ти написав «заяву» на товариша – це ти на Мене написав. Ти не можеш «поставитися» безпосередньо до Мене, але твоє ставлення до ближніх – є ставленням до Мене. Посередником є ближні. Їх ми здатні осягнути, Бога – ні

 

3. Безглуздо вимагати від Церкви чогось іншого, окрім буття. «Чогось іншого» варто вимагати від християн. Загальна установка така: бути християнином – це перебувати в служінні. Якщо ти християнин, то кому ти допомагаєш, чому служиш? Нікому, нічому – значить не християнин.

Проте, сама Церква – є чисте в собі і для себе буття. В Євангеліях Христос багато говорить за те – якими ви маєте бути й майже нічого за те, що ви маєте робити. Він не ставить стратегічних завдань, не обговорює тактику.

Я колись купив книжку – «історія церкви», бо гадав, що вона гумористична. Виявилося – ні, автор пише цілком серйозно, отже зовсім не розуміє, що таке історія, і в чому сутність Церкви. Я її викинув, ту книжку.

У Бога нема «історії». У Церкви також. Є історія церковних соборів, послідовність римських пап, житія святих, проте, сама церква має лише буття, є метою самої себе, не змінюється в своїй суті, хоча змінює світ.

Подібно до того гори не мають історії, вони мають геологію. Карпати нічого не роблять. Вони просто є на нашому західному кордоні і це визначає історію України. Якби вони були на нашому східному кордоні, наша історія була б іншою.

Штірнер казав, що мета революції – утворення нових суспільних установ. Мета повстання – піднятися над установами. Так ось – Церква – це повстання.

Коли Бог хоче здійснити велику історичну дію, він в якості інструменту використовує народ, а не церкву. Народ ді-є, а церква є.

 

4. Багато хто з наших наївних братів і сестер плутають Ісуса Христа із Львом Толстим. Виявляється, між ними є відмінності:

А) Те, що Толстой тщілся висловити в багатотомнику, Христос казав кількома словами.

Б) Христос жив саме так, як проповідував. Натомість, уся глибина і багатоплановість Толстого (й усієї російської літератури) – від терзання тим, що неможливо жити, як проповідуєш.

В) Толстой жив дуже давно і далеко, а Христос живе нині й зовсім поруч.

Г) І, до речі, Христос ніколи не був пацифістом!

 

5. Є кілька категорій громадян (на загал симпатичних, але наївних і трохи набридливих диваків), яким для підтримання власних ілюзій потрібно дезавуювати християнство.

А) Слов'яномани (не плутати зі звичними слов'янофілами). Доводять, що всі, за кого ми погано знаємо, були слов'янами – трипільці, етруски, фракійці, пітекантропи тощо. Заперечують норманське походження Русі. Власне, демонізація християнства їм потрібна аби пояснити, чому слов'яни, які панували попередні 100 000 років стали терпілами саме в той період, коли за них з'являються достовірні історичні відомості.

Б) Тюркомани. Розповідають все те саме, тільки про тюрків. Кажуть, що Русь була створена тюрками. Стверджують, що провідну роль тюрків у світовій історії приховали чомусь єзуїти (хоча буцімто Ігнатій Лойола мав тюркське походження).

В) Історичні ревізіоністи. Кажуть, що історія почалася 1000 років тому. А християни погані, бо історична хронологія укладалася християнами, які розтягнули її і фальсифікували.

Г) Юдоборці. Кажуть, що вся світова історія є результатом жидівської змови, особливо християнство.

Сперечатися з цими категоріями наших братів безсенсово, краще нацьковувати їх один на одного. Разом їм буде добре.

 

6. Церкві багато, і часом справедливо, закидають. З цих закидів роблять некоректний висновок, що треба боротися не з негараздами, але з церквою.

Це облуда, бо рівно те саме є можливим закинути будь-чому. Скажімо, Україна має не найкращий клімат, дурнуватих виборців, президента, який нічим не кращий за Патріарха Московського, міністрів, не менш злодійкуватих, аніж єпископи, сексуальну орієнтацію депутатів, зорієнтовану в той самий бік, що й у багатьох «ченців». Чи означає це, що ми маємо поборювати Україну, а не президента, міністрів та депутатів?

Погляньте на власне життя, скільки в ньому брехні, облуди, боягузтва, лінощів і гріха. Чи означає це, що варто покінчити з життям, а не з гріхом?

Церква захаращена – це означає, що її треба вимести від сміття ерпецизму, павутиння гуманізму, бруду толерантності, а не підпалювати. Бо з нею згорять і наші душі.

 

 Братство


11.09.2012 2226 0
Коментарі (0)

19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

179
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

1619
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1166
12.06.2025
Тетяна Дармограй

У першому півріччі 2025 року мобілізацію на Івано-Франківщині проводили з використанням нових електронних систем та оновлених процедур. Які зміни в мобілізації діють та що ще планують удосконалити, розповідає Фіртка.

6569
10.06.2025
Павло Мінка

Калуш зіткнувся з енергетичною та екологічною кризою — мільйонні збитки та виснаження підземних вод загрожують питному водопостачанню міста.  

1787
05.06.2025
Олег Головенський

Про сучасні загрози, що потребують нової парадигми підготовки управлінців і фахівців та про нову освітню програму «Національна безпека», Фіртка поспілкувалася з куратором програми, професором кафедри публічного управління та адміністрування Василем Остап’яком.

2123

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

246

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

798

Ані висока освіченість, ані шляхетна спадковість, ані залучення до незлобивих віровчень не породжують усвідомленого гуманізму «просто так».

897

Звичайно знаковою подією у християнській сім`ї є перша сповідь і причастя дитини, але  цю важливу сакральну подію  батьки часто нівелюють, зміщуючи акценти з важливого на другорядне.  

1469
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

550
08.06.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

1636
02.06.2025

На Прикарпатті завершується весняна посівна кампанія.  

1527
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

436
13.06.2025

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

3532
07.06.2025

Восьмого та дев'ятого червня християни відзначатимуть свято Трійці.  

3657
01.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

7235
16.06.2025

В Івано-Франківську з 15 по 20 червня відбуватиметься Шекспірівський фестиваль, організатором якого є Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка.   

444
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

199
16.06.2025

Більше довіряють Президенту мешканці Заходу — серед них 73% довіряють Володимиру Зеленському проти 61-63% в інших регіонах.  

948
15.06.2025

На думку прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска, протистояння між Ізраїлем та Іраном переростає в повномасштабну війну в регіоні.  

373
10.06.2025

Більшість мешканців західних областей — 60% — усе ще готові терпіти війну стільки, скільки буде потрібно. Утім, це на 19% менше, ніж у лютому 2024 року.  

581