Чому ввечері немає маршруток?

 

/data/blog/69691/7c68949c6141e7341bf18787da7eae96.jpg

 

Вечірнє очікування на громадський транспорт в Івано-Франківську для багатьох містян вже стало своєрідним ритуалом. Вагатися і думати - приїде чи не приїде, постояти ще 20 – 30 хвилин, іти пішки чи викликати таксі… А якщо приїде, то чи довезе до потрібної зупинки? Бо може з’їхати з маршруту... Як от було на минулому тижні, коли водій маршрутки №11 незаконно висадив дитину вночі на півдорозі на вулиці Набережній, бо йому треба додому. Водія того врешті звільнили, але «осадочок то залишився»…

 

В Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку запевняють, що такі випадки поодинокі, а більшість водіїв закінчують робочий день згідно з графіком.

 

Знаєте, у франківського автотранспорту є одна велика проблема — містяни, які постійно обурюються і не хочуть або не можуть платити за проїзд у маршрутках стільки, скільки вимагають перевізники… А ще – пенсіонери, але то вже зовсім інша історія…

 

Грошима, точніше їх нестачею, франківські перевізники аргументують усе - від хамства водіїв до стабільних порушень графіків руху.

 

Тариф на перевезення в міських маршрутках підвищився до 2-х гривень 75 копійок. Спершу містяни обурювались, а згодом і до цього поставилися з розумінням.

 

Іванофранківці сподіваються, що бодай щось зміниться у сфері перевезень: може, перевізники помиють та відчистять маршрутки, водіїв переодягнуть пристойніше, а останні - ввічливіше ставитимуться до пасажирів і, як мінімум, дотримуватимуться графіків руху.

 

 

Пішки здоровіше

«У нас ніби маршрутки ходять до 23-ї години, – каже франківчанка Ірина Дригубець. – Але дочекатись ввечері автобуса на деякі напрямки – нереально. Наприклад, того ж 86-го, 31-й, 70-ки, 25А. Після 20-ї – натрапити на маршрутки – величезне щастя».

 

Тож жінка обурюється, для чого брехати, що в Івано-Франківську громадський транспорт ходить до 23-ї години, якщо це не так? Мовляв, хай на сайті міськради чи ще якомусь розмістять реальний графік – скільки маршруток ходить та в який час.

 

«Якщо ввечері на певному маршруті є тільки дві чи три машини, то хай так і скажуть. А то не розберешся, чи то водій сам вирішив закінчити свій робочий день завчасно, чи він у нього насправді закінчився. А запитаєш – то часто-густо у відповідь – хамство».

 

Незадоволена графіком маршруток і жителька міста Марія Сахнович. Мовляв, навіть дочекавшись свого автобуса, доводиться ще кілька пропустити, бо водій попереджає, що через три зупинки з’їжджає з маршруту.

 

Пані Марія іронізує: якби влада міста сама користувалась маршрутками, а не автівками, то може б краще розуміла настрої і ставлення пересічних жителів до міського транспорту.

 

«Я працюю у «Велесі» на Вовчинецькій. Закінчую в 22.00. Деколи швидше. Живу на Лепкого, тому чекаю на 60-ку, або все, що їде до вокзалу. Нерідко моє очікування завершується дзвінком в службу таксі або поїздкою 23-маршрутом через Івасюка до Драмтеатру, звідки йду пішки вночі ще хвилин 10», - розповідає жінка.

 

 

А винні хто?

«Щоб не виникало запитань, варто стежити за графіками руху транспорту», - кажуть в Департаменті комунального господарства, транспорту і зв’язку. - Вони вивішені майже на кожній зупинці. Не може водій працювати довше, аніж визначено графіком». А коротше?)

 

Натомість перевізники не бачать людей на зупинках після 22.00. Водії кажуть, що їздити їм у вечірній час не вигідно. 

 

У місті існує 46 маршрутів, які обслуговують кілька десятків приватних перевізників. У кожного маршруту свій графік, та, здебільшого, автобуси містом починають курсувати з 6.00, 6.05. Максимум до 6.30 на вулицях є вже кілька десятків маршрутів.

 

Останній же рейс мав би бути приблизно 22.00 - 23.00. Але в такий час маршруток на дорогах обласного центру Прикарпаття практично не знайти. Найпроблемніші маршрути: від зупинки «Сільпо» - будь-куди, від зупинки «Велес» - до залізничного вокзалу, з вулиці Тролейбусної та від обласної лікарні – в центр, від онкодиспансеру до центру.

 

Водії дочасно з’їжджають із маршрутів, а перевізники заплющують на це очі. Мовляв, не рентабельні ті вечірні рейси, а нічні – узагалі утопія.

 

«Як не дивно але головна причина це нестача коштів і ресурсів, - розповідає «Фіртці» один із перевізників. - Так, можна казати, що вам перевізникам тільки одні гроші в голові. Але хамство водіїв, протистояння з пенсіонерами, недотриманню графіків та взагалі якість перевезень є прямими наслідками нерентабельності, або мінімальної рентабельності всіх маршрутів міста. Здається є певний дохід коштів, але на даний час він покриває тільки найосновніші витрати перевізника. Тому звичайно водій старається виїжджати в години пік та в інший час, коли є прийнятний пасажиропотік, щоб забезпечити покриття витрат на автобус, інші години при даному тарифі є прямим збитком для підприємця і тоді в кінці дня не вистачить не тільки на запчастини, але і на пальне. Як не прикро констатувати, але маємо те що маємо. І перевізники і водії є такі самі люди як і пасажири, вони вклали власні кошти і брали кредити, щоб забезпечити якісні перевезення міста і їх покращувати, але дана економічна ситуація змушує нас шукати компроміс і чи ми будемо працювати на ринку чи інші ситуацію це не змінить».

 

До слова – ще до 1 вересня 2014 року перевізники мали встановити у всіх маршрутках відеореєстратори, gps-навігатори, компостери і забезпечити пасажирів квитками. Натомість, місто мало встановити на кінцевих зупинках туалети, на решті - таблички з розкладом руху. Зрештою, у перших в наявності тільки квитки, у других – таблички з розкладом руху.

 

 

Нічні маршрути наразі не варіант

Про нічні маршрути наразі в Івано-Франківську поки можна лише мріяти. У міськвиконкомі це питання опрацьовували, але зіткнулися з багатьма труднощами.

 

Перевізники не погоджуються їх створювати через фінансові проблеми: незадовільний для них тариф на перевезення, зростання цін на автозапчастини, паливо тощо. Також їх хвилює організація безпеки водіїв…

 

Проте, як каже франківець та держслужбовець Ростислав Микитюк, щоб уникнути проблем з хуліганами треба просто дотримуватися правил перевезення. «Найперше не впускати людей в нетверезому стані в автобус. Крім того, за порядком може стежити громадська дружина, оскільки міліціонерам буде накладно їздити в кожній маршрутці», – вважає начальник управління молоді та спорту Івано-Франківської облдержадміністрації.

 

А щодо необхідності таких маршрутів, то тут він переконаний, що громадський транспорт в нічний час таки потрібен. «Як мешканець Івано-Франківська я вважаю, що нічні маршрутки це плюс для міста. Але ціна на них має бути менша ніж на таксі, наприклад, вдвічі. Це можуть бути маршрути кожні півгодини, але в усі головні напрямки міста: Каскад, Позитрон, Пасічна, Крихівці, Коновальця і тд. Тому, що дуже часто у нас відбуваються різні концерти та культурні заходи, які закінчуються пізно, після десятої чи одинадцятої години вечора. Не всі мають змогу викликати таксі, а якщо люди знатимуть, що до дванадцятої ночі курсує громадський транспорт для них це буде дуже зручно.

 

Голова Асоціації перевізників Василь Бамбуза каже, що у всіх перевізників є договори в яких вказаний час, коли вони повинні здійснювати перевезення. Нічний час в цих договорах відсутній.

 

А що у нас в інших містах України? Львів. Там нічних маршрутів немає, але є автобус який перевозить пасажирів з центру міста до торгового центру Ашан. Їздить не до ранку, але дуже довго. Київ – сім нічних маршрутів. Дніпропетровськ – три, Вінниця – три. Тариф подвійний, але все одно – дешевше за таксі…

 

 

Замість епілогу

Перед тим, як сiсти в маршрутку, іванофранківкець має в середньому її почекати близько 10-20 хвилин. За день набігає до півгодини. Якщо франківець працює п'ять днiв на тиждень, то за мiсяць, а це в середньому 26 робочих днiв, доводиться простояти на зупинках близько 10 годин. За рiк набігає до 100 годин.

 

Якщо франківець за життя 40 рокiв їздить на роботу, то на чекання маршруток витрачає за цей час 4000 годин – 160 дiб.

 

Отже виходить, що дехто з франківців витрачає по півроку життя в очiкуваннi громадського транспорту…

 

Ростислав Ковтун


Коментарі (0)

19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

419 3
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

1734
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1200
12.06.2025
Тетяна Дармограй

У першому півріччі 2025 року мобілізацію на Івано-Франківщині проводили з використанням нових електронних систем та оновлених процедур. Які зміни в мобілізації діють та що ще планують удосконалити, розповідає Фіртка.

6751
10.06.2025
Павло Мінка

Калуш зіткнувся з енергетичною та екологічною кризою — мільйонні збитки та виснаження підземних вод загрожують питному водопостачанню міста.  

1830
05.06.2025
Олег Головенський

Про сучасні загрози, що потребують нової парадигми підготовки управлінців і фахівців та про нову освітню програму «Національна безпека», Фіртка поспілкувалася з куратором програми, професором кафедри публічного управління та адміністрування Василем Остап’яком.

2217

Ніколи ідіотизм не стає більш очевидним, як у момент, коли починають його зводити у абсолют великі писарі сентиментально-переконливих текстів у редакційних кімнатах центрів, які «творять думки».

55

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

259

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

823

Ані висока освіченість, ані шляхетна спадковість, ані залучення до незлобивих віровчень не породжують усвідомленого гуманізму «просто так».

921
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

583
08.06.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

1658
02.06.2025

На Прикарпатті завершується весняна посівна кампанія.  

1550
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

475
13.06.2025

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

3550
07.06.2025

Восьмого та дев'ятого червня християни відзначатимуть свято Трійці.  

3689
01.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

7265
16.06.2025

В Івано-Франківську з 15 по 20 червня відбуватиметься Шекспірівський фестиваль, організатором якого є Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка.   

486
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

268
16.06.2025

Більше довіряють Президенту мешканці Заходу — серед них 73% довіряють Володимиру Зеленському проти 61-63% в інших регіонах.  

990
15.06.2025

На думку прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска, протистояння між Ізраїлем та Іраном переростає в повномасштабну війну в регіоні.  

397
10.06.2025

Більшість мешканців західних областей — 60% — усе ще готові терпіти війну стільки, скільки буде потрібно. Утім, це на 19% менше, ніж у лютому 2024 року.  

607