Виборні жнива

 

Вибори до Верховної Ради, що пройдуть у жовтні цього року, за прогнозом політологів, будуть найдорожчими за усю історію незалежної України. На проведення «великих перегонів» лише із Держбюджету виділять 1,2 млрд. грн. Оскільки ж, як відомо, добра половина економіки нашої держави перебуває в «тіні», то до офіційних коштів, що крутитимуться у «виборчому танці», варто додати щонайменше стільки ж, а то й більше, «тіньових» коштів.
Які бюджети місцевих виборчих штабів партій, хто і скільки заробить на парламентських виборах-2012, яку стратегію і тактику з початком виборчої кампанії обирають найбільш рейтингові партії на Прикарпатті, – цікавився «ЗК».


Безгрішні «сердечка»
Обласний штаб об’єднаної опозиції  «За Батьківщину» діє вже два місяці і об’єднав усі 7 політичних партій, що входять до політичного союзу.
«У нас діють на місцях міські і районні штаби, які працюють так само майже два місяці і вже встигли розгорнути свою діяльність, – розповідає голова обласної організації «За Батьківщину» Дмитро Шлемко. – У нас вже практично завершено створення так званих «мікроштабів», які будуть працювати на кожній виборчій дільниці. Там буде і керівник, і агітатори, і спостерігачі, і члени дільничних комісій. Це ті люди, які практично будуть вирішувати долю виборів на місцях. Тобто структура штабів у нас уже сформована. Тепер ми розгортаємо акцію, яка стане у нас центровою – «Україна проти Януковича» з виставленням наметів і підписанням заяв від третьої особи».
Членами дільничних комісій від об’єднаної опозицій, кажуть в обласному осередку, будуть лише перевірені люди, з досвідом роботи, які вже довели свою «вірність» партії.
«Агітатори у нас працюють на громадських засадах, в основному це люди, які є активістами, це депутати міських і районних рад, їх помічники. Це ті люди, які вже давно з нами, – продовжує Дмитро Шлемко. – Обласна організація має близько 20 тис. членів і це люди, які уже 13 років у політичній силі. У нас немає проблеми змобілізувати їх і сказати: завтра нам треба 5 тисяч, післязавтра – десять і так далі. Це люди віддані. Вони знають, що за це грошей не отримають, бо у нас грошей немає».
Фінансування, каже голова штабу, теж місцеве, зі столиці коштів поки не дають. Але «обіцяють виділяти вже з офіційним початком виборчих перегонів».
Реклама в опозиції, за словами Дмитра Шлемка, буде комплексною, але водночас і нічого зайвого.
«75% інформації люди отримують із центральних каналів телебачення, тож реклама на ТБ буде для нас прерогативою. Але і на місцях теж будемо активно працювати: проводити прес-конференції, випускати газети, вести агітацію у наметах», – наголошує Дмитро Шлемко.

Комерційна таємниця
«На відміну від інших партій Партія Регіонів свою передвиборну агітацію активізує саме з початком офіційної передвиборної кампанії, – розповідає заступник начальника штабу ПР з ідеологічної роботи Жанна Дутчак. – Ми свою «агітацію» проводили протягом цілого року. Причому не лише за допомогою реклами – організовували акції, різні соціальні програми. А тепер просто буде більше проектів, спрямованих конкретно на вибори. В нас вже затверджена стратегія передвиборчої кампанії, сформована структура партійних штабів. Штаби вже працюють».
Який конкретно штат у штабі партії – сказати відмовились, але наголосили, мовляв, кожен має свої чіткі завдання, згідно із стратегією. Відповідно до завдань – набрано і штат.
Про місячний бюджет виборчого штабу  ПР – теж ні гу-гу. Комерційна таємниця, – кажуть штабісти.
За словами Жанни Дутчак, при складанні передвиборної стратегії ідеологи Партії Регіонів дійшли висновку, що візуальна присутність як складова передвиборної кампанії, звичайно, потрібна (зовнішня реклама і т.д), але такі «фішки», як намети і бігборди, значної кількості виборців не притягнуть. Не на цьому Регіони цього разу концентруватимуться.
«Бігання з прапорами, агітація в наметах – у нас цього ніколи багато не було і не буде. У 2006 році ми пробували такі методи – вони виявилися малоефективними. Якщо і є реклама на бігбордах – то централізовано з Києва. І то лише у мінімальній кількості, аби люди бачили – Партія Регіонів є на цьому полі», – зазначає заступник начальника штабу з ідеологічної роботи.

«На власних потугах»
«Підготовка до виборів для нас складається з кількох пластів роботи, перший з яких – медійна робота, реклама і так далі, – розповідає заступник голови обласної організації ВО «Свобода» Василь Попович. – Також будемо проводити так звану «польову роботу» - ходитимемо «від хати до хати» з передвиборною агітацією, організовуватимемо зустрічі з кандидатами. Для нас важливе живе спілкування з виборцями, коли люди можуть почути відповіді на ті запитання, які не прочитають в газеті і не побачать по телевізору».
Зустрічі з виборцями «свободівці» планують робити з креативом, мовляв, щоб то не була «суха політика».
«Агітаторами у нас працюють лише свої, тобто члени місцевих осередків, люди від партії, і не за гроші», – додає Василь Попович.
Та і з Києва, кажуть в обласному осередку, поки що жодних коштів на агітацію не виділяли, поки усе своїми силами – «на власних потугах». Сподіваються, що з офіційним стартом передвиборних перегонів столиця щось таки та й виділить для регіональних організацій.

Знизу-вгору
«Якщо говорити про підготовку, то у нас немає якихось кардинально нових ідей, – зізнається голова обласної організації партії УДАР Роман Чернега. –  Основне для нас – це реклама шляхом проведення зустрічей із виборцями і так званий проект «від двору до двору».
Те, що деякі партії рекламували себе до початку виборчих перегонів, голова обласного УДАРу агітацією не вважає: «До того моменту, коли партії стають повноцінними суб’єктами виборчого права (а саме до 30-го липня), вони мають право поширювати інформацію про себе з метою розбудови партії. Тому це не вважається передвиборчою агітацією. Це – партійне будівництво».
Агітаторами від УДАРу будуть дві тисячі партійних членів обласної організації і працюватимуть вони, запевняють «ударівці», цілком на ідейних засадах.
«Щодо місячного бюджету, то варто відзначити, що будівництво УДАРу проходить від самого початку за принципом знизу-вгору. Ми не отримуємо коштів централізовано з Києва. Ми здійснюємо самофінансування і проведення виборчих кампаній у нас самостійне», – підкреслює Роман Чернега.

Таємниця – не таємниця
Хоча офіційно передвиборча кампанія стартувала лише з 30-го липня, більшість партій свою політичну рекламу запустили в народ набагато раніше. Одними з перших на вулицях Івано-Франківська з’явилися намети від Наталії Королевської з проектом «Народний список». Та й узагалі рекламна кампанія «Україна-Вперед!» у вигляді наметів і бігбордів дебютувала ще кілька місяців тому і була доволі значною.
«Основна інформація, яку ми маємо донести зараз до людей, це те, що стати кандидатом від «Україна-Вперед!» може будь-хто, зареєструвавшись на офіційному сайті та заповнивши анкету. Бажано тільки, щоб то була молода людина, – каже голова обласної організації «Україна-Вперед!» Олег Онопенко. – Ми записуємо людей також і у нас в офісі, маємо вже більше тисячі прихильників в області. Це молоді перспективні політики».
За словами голови обласного осередку партії, увійшовши до списку прихильників Королевської, усі бажаючі можуть у майбутньому брати участь у місцевих виборах, набиратись політичного досвіду. А поки що такі політики-новачки сидять у біленьких наметах «Народного списку», до того ж – безкоштовно, – запевняють працівники обласного офісу «Україна-Вперед». Якщо ж люди приходять у представництво і відразу питають, що вони отримають у фінансовому плані за рекламу «Україна-Вперед!», то таких корисливих молодиків до лав «УВ» не приймають – тут потрібні лише ідейні люди. Хлопці у наметах підтверджують, мовляв, уся робота на волонтерських засадах.
Місячний бюджет передвиборної кампанії штабу, кажуть, не таємниця, але він ще не затверджений остаточно, тож казати навіть приблизну цифру поки не хочуть. А рекламні бігборди і намети фінансуються з Києва.
«По всій області йде поголос, нібито нас фінансує Партія Регіонів, але то все закидають наші «друзі», – каже Олег Онопенко. – «Україна-Вперед!» іде на вибори самостійно».  

Умовні одиниці
Із розмови з керівниками обласних штабів політичних партій можна зробити висновок, що усі агітатори на Івано-Франківщині – цілковита безкорисливість, на 100% ідейні люди, що за свою працю нічого, крім блага для партії, не потребують. Ми вирішили з’ясувати,  наскільки така інформація відповідає дійсності і під виглядом звичайного івано-франківця зателефонували в офіси політпартій, начебто у пошуках роботи.
В офісі «Україна-Вперед!» повідомили, мовляв, зараз вакансій немає, але з 1-го серпня точно будуть. «Оплата залежить від того, що ви робитимете». Отже, молодики з наметів «Народного списку» все-таки злукавили щодо інформації про платню агітаторам. Вони, виявляється, таки не зовсім волонтери.
У Партії Регіонів, якщо ви не член партії, то і в агітатори вас не візьмуть, – зазначили по телефону. Цікаво також, що на сайтах вакансій в останні дні з'явилася низка оголошень про набір людей для участі у мітингах Партії Регіонів, повідомила «Українська правда». На такі хліби набирають людей начебто на 2-3 місяці, обіцяють регулярну платню і щоденні гарячі обіди. В обласній приймальні регіоналів подібні оголошення коментувати відмовились, мовляв, вони такою інформацією не володіють.
У ОО «За Батьківщину» людей набирають у виборчі комісії, але яка оплата – по телефону  не кажуть, спочатку, мовляв, потрібно прийти. Все решта – при безпосередній зустрічі.
Між тим, як свідчить практика минулих виборів в Україні, в середньому агітатор одержує близько 70-100 грн. у день – за роботу у наметах, спілкування з людьми, поширення поліграфії і таке інше. За одну добу роботи на виборчій дільниці офіційні спостерігачі зароблять 100-150 гривень. А ось члени виборчих комісій (залежно від бюджету кампанії політичної сили) від 300 до 1000 грн. Так звана «масовка», за махання прапором і присутність на мітингах – від 50 до 70 гривень.
Цікаво також, що відповідно до проведеного в червні компанією GFK Ukraine дослідження, 6,2% українських виборців готові проголосувати за кандидатів, які запропонують їм подарунки або гроші. Тож дехто може і на цьому заробить. Але, звичайно, за такий підробіток можна і покарання отримати.
Щодо рекламних агенцій, то наближення початку виборчих перегонів вони відчули, кажуть, лише поки як ажіотаж. Мовляв, багацько питають, цікавляться розміщенням реклами, але остаточно замовляти ще не поспішають. Хоча дехто і зараз уже забронював собі рекламне «місце». Хтось з 15 серпня вже замовив, хтось на жовтень забронював, а хтось – вже і на цілу передвиборну кампанію.
Між тим, як стало відомо редакції «ЗК» з поінформованих джерел, місячний бюджет виборчих штабів найбільш рейтингових політичних сил на Прикарпатті становитиме 50-80 тис. у.о. Значну суму коштів місцевим осередкам доведеться акумулювати на місцях. З числа «своїх підприємців».

 

Оксана ГЛУШКЕВИЧ, "ЗК"


Коментарі (0)

19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

290 1
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

1674
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1188
12.06.2025
Тетяна Дармограй

У першому півріччі 2025 року мобілізацію на Івано-Франківщині проводили з використанням нових електронних систем та оновлених процедур. Які зміни в мобілізації діють та що ще планують удосконалити, розповідає Фіртка.

6650
10.06.2025
Павло Мінка

Калуш зіткнувся з енергетичною та екологічною кризою — мільйонні збитки та виснаження підземних вод загрожують питному водопостачанню міста.  

1806
05.06.2025
Олег Головенський

Про сучасні загрози, що потребують нової парадигми підготовки управлінців і фахівців та про нову освітню програму «Національна безпека», Фіртка поспілкувалася з куратором програми, професором кафедри публічного управління та адміністрування Василем Остап’яком.

2168

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

254

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

811

Ані висока освіченість, ані шляхетна спадковість, ані залучення до незлобивих віровчень не породжують усвідомленого гуманізму «просто так».

907

Звичайно знаковою подією у християнській сім`ї є перша сповідь і причастя дитини, але  цю важливу сакральну подію  батьки часто нівелюють, зміщуючи акценти з важливого на другорядне.  

1482
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

562
08.06.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

1647
02.06.2025

На Прикарпатті завершується весняна посівна кампанія.  

1535
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

457
13.06.2025

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

3536
07.06.2025

Восьмого та дев'ятого червня християни відзначатимуть свято Трійці.  

3673
01.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

7250
16.06.2025

В Івано-Франківську з 15 по 20 червня відбуватиметься Шекспірівський фестиваль, організатором якого є Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка.   

473
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

231
16.06.2025

Більше довіряють Президенту мешканці Заходу — серед них 73% довіряють Володимиру Зеленському проти 61-63% в інших регіонах.  

967
15.06.2025

На думку прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска, протистояння між Ізраїлем та Іраном переростає в повномасштабну війну в регіоні.  

383
10.06.2025

Більшість мешканців західних областей — 60% — усе ще готові терпіти війну стільки, скільки буде потрібно. Утім, це на 19% менше, ніж у лютому 2024 року.  

590