Виборче законодавство треба міняти, але уважно...

 

Пройшло два дні, ніяких змін. Ніякі це не відкриті списки, а знову гарантований прихід до парламенту старих облич... Краще те що є, а не те що хочуть нав'язати...

 

Законопроект 4906 (Мірошниченко Ю.)

- Вибори депутатів здійснюються за пропорційною виборчою системою з обранням депутатів у багатомандатних територіальних виборчих та у загальнодержавному виборчому окрузі
- Складають 2 списки кандидатів , один у загальнодержавному окрузі і другий у відповідному територіальному окрузі
Прохідний бар’єр – 2 відсотки
Виборець голосує за відкритими списками за партію і за кандидата

Недоліки :
1. Проект не передбачає реєстрації ЦВК списку кандидатів у депутати у загальнодержавному окрузі, але при цьому багатьма нормами проекту передбачається використання згаданого списку ЦВК.
2. Негативним є порядок виготовлення зведеного списку кандидатів у ТВО на виборчій дільниці та порядку ознайомлення з ним виборців.
Так, відповідно до ч. 6 ст. 78 на ранковому засіданні ДВК у день голосування «голова дільничної виборчої комісії звичайної або спеціальної виборчої дільниці на підставі затвердженого окружною виборчою комісією зведеного списку кандидатів у депутати від партій у відповідному територіальному виборчому окрузі, з урахуванням всіх змін, внесених окружною виборчою комісією до такого зведеного списку кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі в порядку, передбаченому статтею 60 цього Закону, виготовляє примірники зведеного списку кандидатів у депутати у територіальному виборчому окрузі, а голова дільничної виборчої комісії закордонної виборчої дільниці…виготовляє примірники зведеного переліку партій...у кількості, яка перевищує на п’ятнадцять кількість кабін (кімнат) для таємного голосування у приміщенні для голосування, помножену на п’ять».
У проекті взагалі не передбачено передачу ДВК цього списку (його копії), тому не зрозуміло, звідки голова ДВК має взяти інформацію щодо змісту згаданого списку.
3. У проекті відсутні приписи щодо передачі на закордонні виборчі дільниці зведеного переліку партій, виготовлення якого закріплено ч. 7 ст. 74.
Також, у випадку передачі цього списку від ОВК голові ДВК запропонований проектом закону порядок виготовлення зведеного списку є неприйнятним, бо його застосування може призвести до виготовлення списку, що буде містити недостовірні відомості.
4. Виготовлення такого списку на кожній окремій дільниці, виготовлення спеціальних стендів для розміщення зведених списків потребує значного часу і обладнання всіх ДВК компютерною технікою, і як наслідок значних фінансових витрат.
5. Є підозри щодо недостовірності інформації на стендах, яка з об’єктивних причин не може бути забезпечена при поверховому огляді стендів зі списками.
В проекті відсутня відповідальність за виготовлення ДВК списку, який містить недостовірні відомості, відсутності такого списку у кімнаті (кабіні) для голосування, його псування, тощо.
6. У проекті передбачено виготовлення інформаційних журналів про кандидатів, що балотуються у ТВО, які передаються на виборчі дільниці (ч. 8 ст. 63).
Кандидати в цих журналах розташовуються в порядку черговості порядкових номерів кандидатів у депутати, визначеної зведеним списком кандидатів у депутати у відповідному територіальному виборчому окрузі.
Так, виборець орієнтуючись на порядковий номер кандидата, виборець може вписати у бюлетень номер кандидата, який з тих чи інших причин вибув з балотування і це може призвести до дезорієнтації виборця і відповідно до перекручення його дійсного волевиявлення.
Ці інформаційні журнали знаходитимуться на виборчій дільниці у вільному обігу, що створює можливості для їх підміни чи псування тощо.
– Не визначено яка кількість інформаційних журналів має бути виготовлена.
7. Запропонована проектом модель виборів призведе до того, що виборець буде витрачати значно більше часу для голосування на виборчій дільниці, адже йому потрібно ознайомитись з дійсним списком кандидатів у депутати перед вибором потрібної кандидатури.



Законопроект 4222а (Соболева)

«Про вибори народних депутатів України (за відкритими партійними списками)»

Законопроект передбачає голосування за відкритими списками.

-До загальнодержавного виборчого списку на з’їзді партії включається не менше ста і не більше чотирьохсот п’ятдесяти кандидатів у депутати від партії.
- особа, включена до загальнодержавного виборчого списку, повинна бути закріплена за одним з територіальних виборчих округів.
- Перші десять осіб у загальнодержавному виборчому списку за територіальними виборчими округами не закріплюються (тобто визначаються керівництвом партії)
- Прохідний бар’єр – 5 відсотків


НЕДОЛІКИ:
1. Грошова застава на рівні 2 млн грн., що створює перешкоди для реалізації свого пасивного виборчого права;(ст. 75)
2. Яка доля протоколу засідання виборчої комісії, у якому зазначена окрема думка члена виборчої комісії у разі його незгоди із діями інших членів виборчої комісії(ст. 146)
3. Складання нового уточненого протоколу про підрахунок голосів без перерахунку виборчих бюлетенів(ст. 147)
4. Визнання дільничною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним у разі виявлення у виборчих скриньках виборчих бюлетенів з належними ознаками у кількості, що перевищує більш як на п’ять відсотків кількість виборців, які отримали бюлетені на виборчій дільниці(ст. 148)
5. Визнання окружною виборчою комісією голосування на виборчій дільниці недійсним у зв’язку з неможливістю встановлення результатів голосування внаслідок численних фактів порушення закону. Питання щодо якісних та кількісних характеристик наявних порушень не висвітлюється(ст. 154)
6. Прохідний бар’єр – 5 відсотків і відсутність можливості для малих партій пройти до парламенту
7. Відсутній механізм відповідальності кандидата у депутати за відкритим виборчим списком, закріпленого за конкретним територіальним виборчим округом;
8. Виборча комісія бере до розгляду лише ті докази, які мають значення для розгляду скарги. Про відхилення доказів, які не мають значення для розгляду скарги або не мають доказової сили, зазначається у рішенні виборчої комісії – суб’єкта розгляду скарги. Не вказуються критерії для визначення сутнісних характеристик доказів.(ст. 188)
9. Стаття 72. Виборчі списки кандидатів у депутати
Особа, включена до загальнодержавного виборчого списку, повинна бути закріплена за одним з територіальних виборчих округів. Перші десять осіб у загальнодержавному виборчому списку за територіальними виборчими округами не закріплюються. – Дана норма позбавляє виборців можливості обирати всіх кандидатів від партії, тому що перші 10 кандидатів будуть подані партією. Вони гарантовано пройдуть в парламент, але в дійсності жоден з них не закріплений за територіальним округом, їх не знає громада і вони не несуть жодної відповідальності перед виборцями територіальних округів. В числі цих 10 осіб можуть опинитися випадкові люди, кримінальні авторитети та особи, котрі спонсорують сепаратизм.



Законопроект 4906-1(Рудьковський)

- Партія висуває кандидатів у вигляді єдиного списку кандидатів у загальнодержавному виборчому який формується та затверджується з’їздом партії.
- З числа кандидатів, включених до загальнодержавного виборчого списку, партія на тому ж з’їзді (зборах, конференції) формує і затверджує регіональні списки кандидатів у депутати у кожному виборчому регіоні, Регіональний виборчий список партії повинен включати не менше п’яти кандидатів.
- кожен кандидат у депутати, включений до загальнодержавного виборчого списку, повинен бути віднесений до одного з регіональних виборчих списків. Кандидат не може бути віднесений до двох чи більше різних регіональних виборчих списків
- при формуванні загальнодержавного та регіональних виборчих списків кандидатів у депутати партія повинна забезпечити присутність у кожній п’ятірці (місцях з першого по п’яте, з шостого по десяте і т.д.) кожного виборчого списку як чоловіків, так і жінок. 
- Прохідний бар’єр 3 відсотки


Недоліки:
1. В законопроекті є вимога при формуванні загальнодержавного та регіональних виборчих списків кандидатів у депутати забезпечити присутність у кожній п’ятірці (місцях з 1 по 5, з 6 по 10 і т.д.) кожного виборчого списку як чоловіків, так і жінок, спрямована на усунення дисбалансу між можливостями жінок і чоловіків реалізовувати рівні права.
Дана вимога не відповідає справедливому механізму створення списків кандидатів партії, адже партія висуває своїх кандидатів в залежності від їх вкладу в діяльність партії, авторитету, професійному рівню, тощо. Дана новела призведе до вимушеного зайняття кожного 5 місця в списку особою чол/жін статі.
2. Спосіб голосування може призвести до внесення додаткових цифр в пусті графи бюлетеня.
Так, голосування здійснюється шляхом заповнення виборчого бюлетеня шляхом вписування до нього з допомогою передбачених трафаретів двох цифр порядкового номера партії, за список кандидатів якої голосує виборець, та (за бажанням виборця) двох цифр порядкового номера кандидата у регіональному виборчому списку відповідної партії.
Тим самим можливість не підтримати своїм голосом виборчий список жодної партії реалізується у разі невписування порядкового номера жодної партії. Водночас не вписування до бюлетеня порядкового номера кандидата при зазначенні номера партії означає лише підтримку виборчого списку партії без впливу на порядок кандидатів у ньому. В цьому випадку, якщо виборець залишить поле без номера за кандидата, його зможе бути внесено посторонньою особою, для збільщення кількості голосів саме визначеного кандидата по ТВО.
3. Проектом також передбачено виготовлення спеціальних стендів для розміщення списків, що потребує значного часу і обладнання всіх ДВК компютерною технікою, і як наслідок значних фінансових витрат.
4. У законопроекті вперше пропонується розмежувати інформаційне забезпечення виборів ( поширення об’єктивної і безсторонньої інформації про перебіг виборчого процесу, про права виборців, процедури їх реалізації та захисту, про партії – суб’єктів виборчого процесу та висунутих ними кандидатів у депутати), з одного боку, та передвиборної агітації (як здійснення будь-якої діяльності, яка має на меті спонукати або спонукає виборців голосувати або не голосувати за певну партію – суб’єкта виборчого процесу, кандидата (кандидатів) у депутати).
Це може призвести до того, що під виглядом «інформаційного забезпечення виборів» буде продовжуватись незаконна агітація за ту чи іншу політичну партію, що порушить баланс інформаційного простору під час виборчого процесу і призведе до зловживань та махінацій.




Законопроект 4906-2 (Кошулинський , Сиротюк, Михальчишин)

- Висування кандидатів у депутати здійснюється у вигляді загальнодержавного виборчого списку та регіональних виборчих списків кандидатів у депутати від партії.
- Партія висуває загальнодержавний виборчий список кандидатів у депутати у кількості, не меншій від п’ятдесяти. ( 50 чоловік визначає керівництво партії)
- партія формує окремий регіональний виборчий список кандидатів у депутати у кожному регіональному виборчому окрузі, передбаченому цим Законом. Кандидат може бути включений лише до одного регіонального виборчого списку кандидатів у депутати від партії.
- Регіональний виборчий список повинен включати не менше трьох кандидатів у депутати. Максимальна кількість кандидатів, які можуть бути включені до регіонального виборчого списку у кожному регіональному виборчому окрузі, визначається Центральною виборчою комісією
Прохідний бар’єр – 3 відсотки 


1. Порядковий номер партії в офіційному переліку партій – суб’єктів виборчого процесу, визначений у порядку, встановленому частиною другою цієї статті, не може бути змінений протягом виборчого процесу.
Виборець таким чином може бути дезорієнтований адже крайній строк можливої зміни цього номеру проектом не встановлено.
 

 


19.06.2025
Катерина Гришко

На початку червня 2025 року провели тендерні конкурси на роботи в навчальних закладах на суму майже 40 мільйонів гривень. Фірми відомі та мають кримінальні справи.  

148
16.06.2025
Вікторія Матіїв

Журналістка Фіртки поспілкувалася з керівником Івано-Франківського театру Ростиславом Держипільським, щоб дізнатися, як театр живе і працює під час війни, як народжуються нові вистави, які міжнародні проєкти підтримують українське мистецтво, а також про виклики сучасності і непересічну силу мистецтва в непростий час.

1559
14.06.2025
Вікторія Матіїв

Напередодні Всесвітнього дня донора крові Фіртка поцікавилася, скільки прикарпатців регулярно здають кров, яка підготовка й процедура донації, розпитала у лікарки-трансфузіологині Прикарпатського обласного центру служби крові Марти Щирби, як на потреби крові вплинула війна.  

1151
12.06.2025
Тетяна Дармограй

У першому півріччі 2025 року мобілізацію на Івано-Франківщині проводили з використанням нових електронних систем та оновлених процедур. Які зміни в мобілізації діють та що ще планують удосконалити, розповідає Фіртка.

6516
10.06.2025
Павло Мінка

Калуш зіткнувся з енергетичною та екологічною кризою — мільйонні збитки та виснаження підземних вод загрожують питному водопостачанню міста.  

1768
05.06.2025
Олег Головенський

Про сучасні загрози, що потребують нової парадигми підготовки управлінців і фахівців та про нову освітню програму «Національна безпека», Фіртка поспілкувалася з куратором програми, професором кафедри публічного управління та адміністрування Василем Остап’яком.

2089

Глибше за інших пірнули гностики перших століть християнської ери. Вони дійшли принципового висновку: таємниця часу сусідить з таємницею Бога. Сусідить так близько, так щільно й невіддільно, що її пізнання майже напевно відкриває браму Творця, як найбільшої з таємниць.

243

Світ змінився до невпізнаваності зі стрімким розвитком технологій ми наче живемо у майбутньому. І водночас існують традиції, яким сотні років. Одна з таких  релігійних традицій — це шанування мощей святих у християнстві.

787

Ані висока освіченість, ані шляхетна спадковість, ані залучення до незлобивих віровчень не породжують усвідомленого гуманізму «просто так».

886

Звичайно знаковою подією у християнській сім`ї є перша сповідь і причастя дитини, але  цю важливу сакральну подію  батьки часто нівелюють, зміщуючи акценти з важливого на другорядне.  

1459
12.06.2025

Все більше людей відмовляються від дієт і переходять до інтуїтивного харчування — підходу, що вчить слухати тіло, а не рахувати калорії.  

538
08.06.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

1626
02.06.2025

На Прикарпатті завершується весняна посівна кампанія.  

1518
16.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

419
13.06.2025

Старий сидів біля оазису, біля входу в одне близькосхідне місто. До нього підійшов юнак і запитав...

3528
07.06.2025

Восьмого та дев'ятого червня християни відзначатимуть свято Трійці.  

3641
01.06.2025

У селі Гошів, що на Івано-Франківщині, на Ясній Горі розташований монастир Чину святого Василія Великого. Зокрема, на дзвіниці Гошівського монастиря знаходиться один з чотирьох карильйонів України.  

7221
16.06.2025

В Івано-Франківську з 15 по 20 червня відбуватиметься Шекспірівський фестиваль, організатором якого є Івано-Франківський національний академічний драматичний театр імені Івана Франка.   

430
19.06.2025

Депутати Верховної ради України 18 червня 2025 року підтримали в цілому законопроєкт № 11469 про множинне громадянство.   

181
16.06.2025

Більше довіряють Президенту мешканці Заходу — серед них 73% довіряють Володимиру Зеленському проти 61-63% в інших регіонах.  

934
15.06.2025

На думку прем'єр-міністра Польщі Дональда Туска, протистояння між Ізраїлем та Іраном переростає в повномасштабну війну в регіоні.  

364
10.06.2025

Більшість мешканців західних областей — 60% — усе ще готові терпіти війну стільки, скільки буде потрібно. Утім, це на 19% менше, ніж у лютому 2024 року.  

570