Свобода і християнство

 

Перехід від Премодерну до Модерну значною мірою характеризувався ілюзією «визволення». При цьому «боротьба за свободу» нерідко була відкритою чи завуальованою боротьбою проти християнства. Ця боротьба мала надзвичайно широкий фронт, що простягався від збочених форм філософії до спалених храмів і вбитих священиків, від метафізики до багнетів та колючого дроту концтаборів. «Визволенням» було сатанинське жертвоприношення Fides в ім’я самовпевненого, сповненого гордині Ratio. «Визволенням» була боротьба проти догм, «забобонів» та «мракобісся». «Визволенням» було нищення моралі. І за всім цим «визволенням» крилася катастрофічна дезонтологізація, десакралізація і секуляризація всього сущого. Плюс, до того ж, море християнської крові, котрою було написано нові агіографічні сторінки історії Церкви.

Як не дивно, зараз, коли все відчутнішим стає перехід від модерної парадигми до парадигми Постмодерну, «визвольна» антихристиянська риторика продовжує своє існування. Лібералізм – ця найбільш «ортодоксальна» ідеологія Модерну – пережила свою «рідну» парадигму і все більш упевнено простує по реально-віртуальним просторам Постмодерну, часом продовжуючи свою «еволюційну» мутацію, а часом – зберігаючи «перевірені віками» бренди. Серед таких брендів можна назвати і боротьбу проти християнства як ворога свободи (щоправда, не можна не визнати той факт, що все більшу вагу набирає підміна, симуляція християнства або створення таких умов, за яких християнство стає «кастрованим», абсолютно недієвим, безпечним для зла).

Нажаль, багато людей сьогодні має досить туманне, поверхневе уявлення про християнство. Ось, приміром, думка, висловлена учасником нещодавньої всеукраїнської конференції з релігієзнавства, кандидатом філософських наук (sic!) Юрієм Пономарьовим: «Відповідальність передбачає свободу. Православ’я, як і християнство взагалі будується за принципом ієрархічної підпорядкованості, де не існує особистої відповідальності, бо не існує і особистої свободи, натомість є дисциплінарний обов’язок послуху». Щодо ієрархії, Ю.Пономарьов не помиляється. Для християнського світогляду дійсно характерний принцип ієрархічності (приміром, Творець понад творіння, Небесне понад земне і т.д.), але чи справедливими є його звинувачення щодо відсутності у християнстві духу свободи?

«Христос нас визволив на те, щоб ми були свобідні. – пише ап. Павло. – Тож стійте і під кормигу рабства не піддавайтеся знову» (Гл. 5, 1). Христос прийшов на землю як Спаситель і Визволитель. Звісно ж, свобода у християнстві розуміється насамперед у сотеріологічному вимірі. Своєю жертвою Христос визволяє нас від первородного гріха, дає силу боротися проти гріхів цього світу і, врешті-решт, дарує шанс на справжню, а не ілюзорну свободу бути самим собою – свободу бути синами Божими. Тому християнство наголошує на важливості істинної свободи – тієї, що лучить людину із Богом, возносить її, а не упокорює у путах матеріального: «Ви бо, брати, покликані до свободи; аби тільки свобода ваша не стала приводом до тілесності; але любов’ю служіть одне одному» (Гл. 5, 13). З останньої цитати також слідує, що поняття свободи є невід’ємним від поняття любові. Для християнства характерне поняття свободи як свободи-в-любові. Щоб визволити людей з-під влади гріха, люблячий Бог-Отець жертвує Своїм Єдинородним Сином, люди натомість повинні використовувати даровану їм свободу у дусі любові – любові до Бога та ближнього. Це, словами ап. Якова, «досконалий закон свободи», і хто у нього «пильно заглядає», хто «у ньому перебуває», той «щасливий у ділі своїм» (Як. 1, 25).

Свободу християнство не заперечує, а лише відділяє її від вседозволеності, від сваволі, від хибного її використання: «Поводьтеся як вільні, та не як ті, що з волі роблять покривало злоби» (І Пт. 2, 16). Зловживання помилково зрозумілої свободи закономірно призводить до духовної деградації, і це дуже знаково в контексті ідеології лібералізму: «Верзуть вони пусті нісенітниці, розбещеними похотями тіла приваблюють людей… обіцяють їм волю, самі ж раби зіпсуття, бо хто ким був переможений, того він і невільником став» (ІІ Пт. 2, 18-19).

Головна мета християнства – вести людей до Бога, до Неба. Однак потойбіччя, Царство Небесне – не єдиний вектор рятівної і визвольної місії християнства. Його дія також направлена на переображення земного життя, його максимального приближення до «стандартів» Царства Божого. Тому слова «Христос визволив нас на те, щоб ми були вільними» – це заклик не лише до свободи від гріха, але і свободи індивідуальної, національної і соціальної. В Христі свобода інтегрується, освячується і унеможливлюється від свого хибного використання.

Нині українцям продовжують нав’язувати банальні тези про побудову «громадянського суспільства», «демократії» і т.п. Все це – заяложені, стереотипні рекламні вивіски ліберальної ідеології, за якими криється подальша деградація людини, котра сьогодня стоїть на грані постантропологічного переходу. Сьогодні, в умовах, коли «мейнстрім» несе нас в постантропологічні виміри існування, християнство постає саме як релігія свободи – як волелюбний underground свободи боротьби.

 

Ігор Загребельний,

 

Братство


06.08.2012 2908 0
Коментарі (0)

21.11.2025
Тетяна Ткаченко

Волонтерка Вікторія Сакун двічі змушена була залишати дім через російську агресію. Вперше — у 2014 році з окупованого Донецька, вдруге — після початку повномасштабного вторгнення у 2022-му.    

619
18.11.2025
Вікторія Матіїв

«Володя був справжнім українцем, гордився своєю кров’ю і ніколи не кидав слів на вітер», — згадує Вікторія Петрук свого чоловіка, полеглого захисника Володимира Петрука.  

4673
14.11.2025
Анастасія Батюк

У серці системи обліку транспортних засобів України таїться вразливість, яка може паралізувати життя тисяч автовласників.

6760 9
07.11.2025
Павло Мінка

На Франківщині ситуація гостра: регіон — один із найлісистіших в Україні, з Карпатськими лісами, які є частиною заповідників. 

2734
02.11.2025
Діана Струк

В інтерв'ю Фіртці представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий розповів, як родини безвісти зниклих можуть діяти за особливих обставин, як громади допомагають їм і що змінилося в системі сповіщення.    

1579
29.10.2025
Лука Головенський

Це розповідь про останні роки в Німеччині та загибель гетьмана України Павла Скоропадського.

3011 1

Епіграфом до цього тексту візьмемо фрагмент з «Мандрів Гулівера», в якому Джонатан Свіфт устами Гулівера розповідає господарю — Гуїгнгнму про суддів та адвокатів тогочасної в Англії.

1956

Війна в Україні докорінно змінила суспільство у багатьох сенсах, з’явилось багато соціально активних молодих людей з інвалідністю, і впровадження інклюзивності набрала обертів та активно реалізовується на багатьох рівнях. 

479

Корупція, розкрадання  грошей в воюючій країні – справа мерзенна і така, що заслуговує жорсткого осуду та жорстоких вироків. Це без сумнівів і на поверхні. Але тут ми спробуємо піднятися над площиною очевидної реальності і додати трішки 3D, тобто тримірності.

2541

Чому у світі так багато ненависті та злості? Над цим думали так само багато філософів. Чи теологів, релігієзнавців, чи вірусологів.

1049
20.11.2025

Овочі родини капустяних належать до найкорисніших для здоров’я. Дієтологи пояснили, яку користь мають броколі та брюссельська капуста, чим вони відрізняються і яку з них краще додати до свого раціону.

754
16.11.2025

Замість обмежень, радять зважати на контекст, баланс у раціоні та якість продуктів.  

2189
11.11.2025

Війна та стрес суттєво впливають на харчові звички.

6542 2
20.11.2025

Нерідко молодь стверджує, що можна вірити в Бога, втім не ходити до храму.  

12022
16.11.2025

Простий образ сіяча й зерна розкриває глибоку істину: від нас залежить, чи проросте й принесе плід те, що ми чуємо й сприймаємо.

1234
11.11.2025

У Музеї мистецтв Прикарпаття стартував проєкт з оцифрування костелу Пресвятої Діви Марії XVII століття.

8087
08.11.2025

Вінчання — особливий релігійний обряд, який символізує об'єднання двох людей в шлюбі перед Богом.  

9082
17.11.2025

Івано-Франківський театр драми і комедії, який колись мав назву «Новий театр», нині працює в мінімальному складі.  

1702 1
17.11.2025

Колишній держсекретар США Майк Помпео став членом наглядової ради української оборонної компанії Fire Point.  

560
10.11.2025

П'ятого листопада Нью-Йорк обрав собі нового мера. Ним став 34-річний Зогран Мамдані, представник лівого крила Демократичної партії США, популіст та «прихильник ХАМАС».

1186
04.11.2025

На саміті АТЕС у Південній Кореї президент Китаю Сі Цзіньпін під час обміну подарунками подарував президенту південної Кореї Лі Чже Мену два флагманських смартфони Xiaomi китайського виробництва.

1034
02.11.2025

Китай «західним» розумом і логікою не зрозуміти. Ліберальна західна демократія з її публічністю та відкритістю не притаманна Китаю.

1488