Понівечені долі та забрані життя: скільки людей загинуло на дорогах Прикарпаття і чому

Рівень смертності й травматизму в Україні внаслідок ДТП є одним із найвищих у Європі. Досить непроста ситуація з безпекою дорожнього руху спостерігається і на автошляхах Прикарпаття.

Власне, з цього приводу порозмовляли з начальником Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області Володимиром Голубошем.

 

"За офіційними даними, минулого року у результаті дорожньо-транспортних пригод в Україні загинули майже 3500 осіб, ще близько 33 тисяч – отримали травми різного ступеня тяжкості, – розповідає Володимир Голубош. – А якщо взяти статистику ДТП за останніх п’ять років, то на дорогах нашої держави загинуло приблизно стільки ж людей, скільки за час війни на Сході України

 В уряді підрахували: щороку через дорожньо-транспортні пригоди наша держава втрачає близько 70-ти мільярдів гривень, що становить майже 2,5 % внутрішнього валового доходу. Так що ситуація насправді дуже тривожна, адже гинуть і калічаться люди, як правило, працездатного віку, що позначається і на демографічній обстановці, і на економіці. Я вже не кажу про біль утрати рідних жертв ДТП, страждання травмованих, значні витрати на їх лікування, ремонт пошкоджених транспортних засобів тощо"


Яка  ситуація з аварійністю на Прикарпатті?


За 9 місяців цього року на автошляхах нашої області  трапилося 2407 дорожньо-транспортних пригод, в яких загинули 78 і травмувалися 629 людей. Якщо порівнювати з аналогічним періодом минулого року, то загальна кількість ДТП дещо зросла – на 1,7 %, проте на 13 % менше зареєстровано аварій із постраждалими. Також на 26,4 % менше загинуло людей (у 2019 році – 106) і майже на 20 %  менше травмувалося (2019 рік – 782 особи).

До речі, кількість цьогорічних ДТП із постраждалими, а також загиблих і травмованих істотно зменшилася і в порівнянні з 2018 роком.

Проте ця статистика аж ніяк не повинна заспокоювати. Рівень аварійності залишається недопустимо високим, як і тяжкості наслідків дорожньо-транспортних пригод.

Серед загиблих переважає значна частина людей активного працездатного віку; є проблеми з  безпекою перевезень пасажирів і вантажів, у тому числі небезпечних; бажає кращого технічний стан транспортних засобів; далеко не завжди забезпечується принцип  невідворотності покарання за порушення правил дорожнього руху; бракує системного цільового підходу до розв’язання проблем, що накопичилися в цій галузі.

На жаль, культура поведінки й дисципліна багатьох учасників дорожнього руху доволі низька. Чимало водіїв, не говорячи вже про пішоходів і велосипедистів, погано знають правила дорожнього руху навіть на елементарному рівні, часто свідомо їх ігнорують або грубо порушують. Цього не зустрінеш на європейських дорогах, по яких наші водії мають можливість їздити. Причин цьому багато. Це і правовий нігілізм громадян, і слабкий рівень підготовки в автошколах, і отримання водійських посвідчень корупційним шляхом. Нині багато робиться, щоб завадити цим процесам.


Скажіть, будь ласка, в яких регіонах Прикарпаття склалася найбільш складна аварійна обстановка на автошляхах?


Найбільше зростання кількості ДТП з потерпілими цього року зафіксовано у Тлумацькому, Городенківському, Рогатинському та Рожнятівському районах. 

Якщо ж брати в абсолютних цифрах, то в Івано-Франківську, у порівнянні з минулим роком, кількість загиблих зросла  з 5-ти до 9-ти осіб, Коломийському – з 13 до 16, Калуському – з 8-ми до 9-ти осіб.

Найчастіше люди гинуть під час наїзду на пішоходів – 36 % від загальної кількості смертей на дорогах, унаслідок зіткнення транспортних засобів – 25 %, перекидання і наїзду на перешкоду – відповідно 14 і 13 %.

Найбільшу кількість ДТП із постраждалими  зафіксовано в серпні та червні, а «найнебезпечніші» дні тижня – п’ятниця і понеділок.

Пік аварійності припадає на 15:00, а із загибеллю та каліцтвом – на 18:00. Не хочеться перевантажувати інтерв’ю цифрами, але, на мою думку, учасникам дорожнього руху варто пам’ятати про цю статистику й робити висновки.


У засобах масової інформації майже щодня повідомляється про вчинення дорожньо-транспортних пригод. Шкода кожної людини, яка постраждала в ДТП, особливо, коли йдеться про дітей…


Так, дуже болісно, коли в результаті чиєїсь неуважності чи недогляду, обривається юне життя, калічаться в прямому та переносному значенні долі людей. На превеликий жаль, цього року в дорожньо-транспортних пригодах загинуло 5 дітей, а за участі неповнолітніх сталося 99 ДТП. У них травмувалися 87 дітей. Слабкою втіхою можна вважати те, що і цих випадків, і травмованих значно поменшало, ніж у попередні роки. Потрібно робити все, щоб звести їх кількість до мінімуму.

Як відомо, основи поведінки людини закладаються ще в ранньому дитинстві. Дуже важливо, щоб батьки навчили своїх дітей, бажано на власному прикладі, як правильно поводитися на дорозі, а в дошкільних та освітніх закладах педагоги і вихователі заклали ґрунтовні знання та навички безпечної поведінки.

Працівники поліції, насамперед ювенальної превенції та патрульної поліції постійно проводять у школах профілактичну роботу з учнями, стараються впроваджувати креативні ідеї в життя. Скажімо, навчають хлопчиків і дівчаток виготовляти флікери – маленькі значки або наклейки, які відбивають світло в темряві. Вони допомагають побачити пішохода чи велосипедиста в нічний час.


Які основні причини вчинення дорожньо-транспортних пригод?


Насамперед перевищення безпечної швидкості. З вини лихачів сталося 1025 ДТП, що становить понад 42 % від усіх зареєстрованих. А із потерпілими цей відсоток ще вищий – майже кожна друга пригода.

Також часто до біди призводять  порушення правил маневрування – майже 35 % від усіх аварій, недодержання дистанції та  порушення правил проїзду перехресть. У 72 ДТП, в яких загинули або травмувалися люди, водії перебували в нетверезому стані.


На цій крайній причині зупиніться більш детально…


Мабуть, усі знають і розуміють, що п’яний за кермом – злочинець. Але знаходяться такі, і їх, на жаль, ще чимало, хто все-таки їздить напідпитку або передає кермо нетверезій особі, чи просто байдуже за цим спостерігає, хоча може якось вплинути, аби такого не було.

Приміром, ще свіжа в пам’яті аварія в Рожнятівському районі, коли водій мікроавтобуса «Мерседес Віто», перебуваючи в стані сп’яніння, виїхав на смугу зустрічного руху й протаранив «Жигулі». Від страшного удару легковик зім’яло, загинуло подружжя та їхній син, а невістка з онуком з травмами опинилися в лікарні. Через п’яного за кермом постраждала ціла родина!

Цьогоріч працівники груп реагування патрульної поліції склали більш як дві тисяч протоколів про адміністративні правопорушення за керування транспортними засобами особами, які перебували в стані алкогольного, наркотичного чи іншого сп’яніння. 2/3 з них розглянуто судами, причому кожен п’ятий водій уникнув покарання, оскільки провадження були закриті на підставі закінчення строків розгляду. Нещодавно Верховна Рада ухвалила в першому читанні законопроєкт № 2695, за яким на розгляд у суді цієї категорії справ передбачено рік часу замість нинішніх трьох місяців, що істотно обмежить можливість затягування розгляду таких проваджень.


Як відомо, цей законопроєкт спрямований на посилення відповідальності за керування у нетверезому стані. Що пропонують законодавці?


Справді, законопроєктом передбачено більш жорстку відповідальність – адміністративний арешт на десять діб із позбавленням права керування на три роки за повторне керування транспортним засобом у нетверезому стані. Також збільшуються штрафи за покидання місця ДТП.

Крім того, законопроєкт № 2695 закриває «лазівки» в законодавстві, через які водії-п’яниці уникали відповідальності. Скажімо, торік в Україні майже півтори тисячі осіб не отримали реального покарання за нетверезе водіння через передання справи на розгляд трудових колективів та громадських організацій. Ще 633 справи були закриті судами у зв’язку з так званою «малозначністю». За новим законом цього вже не буде.


На сайті Головного управління Національної поліції в Івано-Франківській області не раз з’являлися повідомлення про профілактичні відпрацювання автомобільних трас. Який ефект дають такі заходи?


На виконання доручення керівництва Національної поліції запроваджено комплекс профілактичних заходів задля підвищення рівня безпеки учасників дорожнього руху та зменшення кількості дорожньо-транспортних пригод. Було ретельно проаналізовано стан аварійності в області, визначено оптимальні місця розташування патрульних нарядів, збільшено їх кількість на найбільш аварійно небезпечних ділянках доріг, а також наближено наряди до місць відпочинку людей, зокрема в Карпатах.

Зараз триває третій етап цього профілактичного відпрацювання. Про його ефективність можна судити зі статистики, яку наводив на початку інтерв’ю, де йдеться про зменшення кількості ДТП із постраждалими, випадків загибелі і травмування громадян.

Хочу зауважити, що поліція займається не лише профілактичною роботою, а й розкриттям і розслідуванням дорожньо-транспортних пригод. Так, з початку цього року розслідувано й направлено до суду більше півтори сотні кримінальних проваджень за фактами ДТП, повідомлено про підозру 165-ти особам. Відрадно, що в залишку немає нерозкритих випадків ДТП із втечею їх винуватців з місця події. Це результат професійних дій слідчих, оперативників, працівників інших служб поліції.

Наведу недавній випадок, що трапився поблизу Калуша. Велосипедист випадково натрапив поблизу дороги на труп чоловіка. За характером тілесних ушкоджень та виявленими на місці події уламками транспортного засобу, було встановлено, що 60-річний мешканець приміського села став жертвою наїзду. Попри те, що від часу ДТП минуло три доби, працівники поліції розшукали в Рожнятові мікроавтобус «Мерседес Спринтер», водій якого зізнався в тому, що збив пішохода й утік, намагаючись уникнути покарання. Тепер йому доведеться відповідати за свої дії в суді.


20.10.2020 14947
Коментарі ()

08.10.2025

На Івано-Франківщині звалища твердих побутових відходів давно перестали бути лише екологічною проблемою. Вони перетворилися на осередки судових суперечок, соціальних драм і тендерних скандалів.    

192
05.10.2025
Вікторія Матіїв

Про практичну роботу саперів, підготовку, небезпечні знахідки та виклики, з якими стикаються у гірських районах та зоні бойових дій, журналістка Фіртки поспілкувалась із начальником відділення піротехнічних робіт частини піротехнічних робіт, підводного та гуманітарного розмінування Євгеном Ткачуком.

537
02.10.2025
Тетяна Дармограй

Представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий в інтерв'ю Фіртці розповів про роботу інституції, візити у громади та проблеми, з якими стикаються ветерани.  

2371
30.09.2025
Діана Струк

Про те, як проходили вибори нового ректора КНУВС, використання штучного інтелекту в навчанні, запоруку успіху та чому університет має стати дослідницьким, переможниця виборів на посаду ректора Валентини Якубів розповіла журналістці Фіртки.

4337 1
28.09.2025

Фіртка дослідила, як стерилізація, притулки та правила впливають на життя міста.  

1905
24.09.2025
Павло Мінка

Останнім часом медіа дедалі частіше повідомляють про екологічні проблеми на Івано-Франківщині, що турбують місцевих жителів і змушують замислитися про стан довкілля.  

1092

«Наталка Полтавка» в стилі «реп» і «рок» від Івано-Франківського облмуздрамтеатру. Правда, круто, як на Бродвеї, світовий рівень? Чи ви за класику?

2525

"Творча еволюція" - трактат Анрі Бергсона, який важливий для прочитання митцям перш за все. Трактат отримав світове визнання в формі Нобелівської премії, спробуємо визначити, що саме там є такого визначного. 

474

Свого часу транзитом на Тибет вдалося відвідати Непал та його столицю Катманду. І за ці кілька днів вісім років тому склалося враження, що непальці багато в чому подібні до українців.

1508

Ще недавно приналежність до певної конфесії визначали також за однією ознакою, вважаючи, що православний священник має бороду, а католицький — з поголеним обличчям.

1437
05.10.2025

За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я (ВООЗ), близько 30-50% усіх випадків раку можна запобігти завдяки здоровому способу життя, зокрема правильному харчуванню.  

5333
30.09.2025

Люди часто звикли пов’язувати втому з недосипанням чи стресом, але не менш вагомим чинником є харчування. Те, що ми кладемо на тарілку, безпосередньо впливає на рівень енергії, концентрацію та працездатність.  

681
27.09.2025

Здорове харчування не лише підтримує фізичний стан, а й допомагає залишатись стійкими перед труднощами та випробуваннями.  

2882
04.10.2025

Реліквію зберігатимуть у Відпустовому центрі блаженного священномученика Симеона Лукача, що в селі Старуня.

1533
30.09.2025

Свята реліквія зберігатиметься у підземній базиліці блаженного священномученика Симеона.  

1969
26.09.2025

У сучасному світі християнські цінності, зокрема — вчення про чистоту до шлюбу, нерідко стають предметом дискусій. Але християнство залишається послідовним у своїй позиції: дошлюбні статеві стосунки — гріх.

2941
19.09.2025

Протягом 20-21 вересня в селі Погоня, що на Івано-Франківщині, відбудеться ювілейна 30-та Міжнародна проща вервиці за мир в Україні, припинення війни та за всіх військових.  

1771
03.10.2025

Фільм розповідає про унікальне сходження українських військових ветеранів на найвищу вершину Африки — гору Кіліманджаро.

812
07.10.2025

Вкотре вибори в Чехії стали по суті вибором між минулим і майбутнім.  

264
02.10.2025

І Україна, і Європа спостерігали за передвиборчими перегонами в Молдові, які завершилися власне виборами минулої неділі, 28 вересня, з певною тривогою.

630
29.09.2025

"Сьогодні, коли тиранія знову загрожує Європі, ми й наші союзники разом підтримуємо Україну, щоб стримати агресію та забезпечити мир", — сказав Король Великої Британії Чарльз III 17 вересня в Лондоні на вечері на честь державного візиту президента США до Британії, пильно дивлячись на президента США.

942
16.09.2025

Непал є країною, де домінують ліві політичні погляди. Загалом воно й не дивно, оскільки саме в Непалі народився сам Будда Гаутама.

1361