Графа "національність" в паспорті: на чий млин вода?

 

 

Американська політологія, яка у розпал Холодної війни мала всі підстави серйозно займатися дослідженням радянської системи, так і не змогла передбачити розпад Радянського Союзу.

Один з небагатьох аналітиків, який зумів це зробити, був відомий "сов'єтолог" професорДжері Гаф. Ще в 1970 роках він вирахував, що на початку 1990-х до влади в Кремлі прийде нове покоління комуністів, які вже не застали сталінських репресій. Відтак, в Радянському Союзі стануться масштабні зміни, які матимуть геополітичні наслідки для всього регіону.

Так воно і сталося після приходу до влади "наймолодшого з Політбюро" Михайла Горбачова.

Свого часу, автор мав можливість не раз спілкуватися з паном Гафом під час поїздок до США. На запитання – "А чи могло би, в принципі, щось зупинити розпад Радянського Союзу?", професор незмінно відповідав: "Сталіну не треба було вписувати "національність" у радянський паспорт. Замість того, щоби вважати себе "радянськими людьми", громадяни продовжували ідентифікувати себе з різними етнічними групами".

Міжетнічний конфлікти, відтак, і розпад імперії був закладений інституційно – альтернативна радянській етнічна ідентичність була вкарбована у кожний паспорт, і це була для імперії трагічна помилка.

Джері Гаф знав про що говорить.

У багатьох країнах, насамперед в США, держава зацікавлена у творенні єдиної спільноти, в якій громадяни ототожнюють себе з державою і аж ніяк не з власною етнічної приналежністю.

Ця концепція більш відома під назвою "плавильний котел", що означає системне нав’язування представникам всіх етнічних груп єдиної спільної культури, яка би переплавляла всі відмінності в ім'я державного патріотизму.

І це не лише досвід "країни емігрантів" США. Свого часу схожі процеси були і в європейських країнах. Наприклад, мало хто знає, що у Франції 19 століття не так багато французів розмовляли французькою, а тим більше – ототожнювали себе з Францією.

Майбутні французи тоді розмовляли бретонською, гасконською, баскською, каталанською, корсиканською та іншими мовами-діалектами, і ототожнювали себе не з Францією, а з локальними ідентичностями.

І лише після півстолітньої індоктринації держави, яка тривала аж до 1914 року, "селяни", за висловом відомого дослідника Евгена Вебера, стали "французами".

Схожі виклики свого часу стояли і перед Німеччиною і Італією, і держави теж нав’язували своїм громадянам патріотичне відчуття "єдиної родини".

Але є й інші приклади – Радянський Союз, Югославія, Чехословаччина. В них інституційно закріплені локальні ідентичності виявилися сильнішими за державний патріотизм.

І це не лише історія. Зовсім недавно європейські лідери висловились доволі критично щодо концепції мультикультуралізму – політики, яка спрямована на збереження та розвиток культурного розмаїття і яка чітко резонує з ідеєю появи графи "національність" в паспорті.

Так, канцлер ФРН Ангела Меркель публічно визнала, що мультикультуралізм в Німеччині зазнав краху, і перед етнічними спільнотами є єдиний вибір – культурно інтегруватися в німецьку спільноту.

Схожі одкровення можна було почути і від екс-президента Франції Ніколя Саркозі, який заявив, що усякий, хто приїздить у Францію, має або стати частиною нації, або бажаним гостем в країні не стане…

Логіка проста – ці країни мають високі амбіції у світі і вони не можуть собі дозволити розпорошуватись на дискусії щодо розмаїття власної ідентичності.

І це зовсім не схоже на стереотипний європейський політичний лібералізм, який передбачає, зокрема, увагу до культурного розмаїття. Нікому в голову з європейських політиків не приходить вкарбовувати можливість внутрішніх розколів у окрему графу паспорта.

Щоправда, іноді графа "національність" і досі наявна в спеціалізованих анкетах громадян, в паспортах яких така графа відсутня. Наприклад, у США графа "етнічність" обов'язкова у анкетах при прийомі на навчання або роботу.

Але задача цієї графи дещо особлива – держава та приватний сектор, під тиском борців за права етнічних меншин, збирають таку інформацію, аби адміністративно забезпечити рівне представництво різних етнічних груп у владі, бізнесі і доступі до освіти.

Чому ідеологічно права "Свобода" так прагне запровадити графу "національність" у паспорті, якщо це може призвести до інституційного закріплення етнічного розмаїття країни? Того самого розмаїття, яке відстоюють прихильники неприйнятного "Свободі" лібералізму?

Щоправда, суттєвою різницею між лібералізмом та мультикультуралізмом є можливість застосовувати ідею колективних прав до етнічних груп, тоді як лібералізм наполягає винятково на індивідуальних правах.

Але наслідки послідовного лібералізму та мультикультуралізму для етнічного складу країни однакові – це збереження культурного, релігійного, мовного розмаїття та відсутність єдиної національної спільноти.

А чи не краще для України аби всі ми відчували себе, насамперед, українцями? Чи не краще "не-українців" шукати десь поза межами країни?

Очевидним наслідком появи графи національність у паспорті стане погіршення якості політичного дискурсу України.

Замість того, аби зосередитись на дискусіях щодо необхідності системних реформ в країні, боротьбі з корупцією, справедливому розподілі бюджету, підвищенні статусу України у міжнародній політиці, ми зациклимось на маркерах ідентичності.

Актуальними питаннями політики стануть – хто і чому себе ототожнює з тими чи іншими етнічними групами? Що може бути критерієм для етнічної ідентичності – мова, церква, власний вибір? Які особливі права можуть мати представники етнічних спільнот? Чи мають вони право на особливе представництво у органах влади?

На часі стане і реалізація омріяного Кремлем проросійського проекту, який би мобілізовував громадян не на основі лояльності олігархічним групам сходу України, а на основі лояльності до російської етнічної ідентичності.

Поява графи значно полегшить роздачу румунських паспортів на Буковині, російських – в Криму, адже під такі дії тепер буде закладена серйозна інституційна база – відзначка в українському паспорті, яка нехай не де юре, але де факто даватиме право на відповідне подвійне громадянство.

Та і скандальний закон про мови відмінно впишеться в логіку паспортної багатоетнічності.

І тому мене зовсім не дивує, що нинішня КПУ, яка претендує на роль посольства "русского міра" в Україні, заявила що, можливо, підтримає законопроект опозиції.

Стратегічний програш запровадження "графи" в паспорті – неминучі складнощі для творення єдиної політичної нації.

Традиційні суперечності між "сходом" та "заходом" України не мали згубних наслідків значною мірою тому, що у нас ніколи не було чіткого маркеру, який би відділяв два регіони.

Мова, церква, етнічність – ці традиційні маркери для поліетнічних суспільств не працювали в Україні через те, що серед політичних сил обох таборів є носії усіх мов, представники різних конфесій та етнічних груп.

І тому, наприклад, у Києві, де на вулиці переважає російська – голосують за націоналістів, а в україномовних селах Луганщини – за Партію регіонів. А от тепер такий маркер може бути – він буде вбитий окремою графою в паспорт та створюватиме бар'єр для політичних компромісів.

Зазначу, що коли йдеться про політизацію маркерів ідентичності досягти остаточних компромісів, в принципі, неможливо. Можна досягти компромісу коли йдеться про економічні питання – розподіл бюджету, пільги, систему оподаткування, пріоритет розвитку окремих галузей, стратегію економічних реформ – все те, що є предметом дискусій у розвинених демократіях.

Та не можна досягти згоди щодо того, чия мова, релігія чи етнічна особливість краща.

Постановка питання ідентичності в центр політичних дискусій неминуче призведе до суспільної дестабілізації. І плеcкатимуть цьому в долоні не етнічні українці, і не в Україні.

Нарешті, масштабна кампанія з повернення графи в паспорт – ще один кілок у імідж України в очах Європи, яка, судячи з вельми суперечливої резолюції по "Свободі", і так часом втрачає розуміння українських реалій.

Я далекий від думки, що, опозиція є нещирою у прагненні захистити "права українців". Але кожен законопроект має свою логіку і свої наслідки. І саме вони мають бути в основі законопроектів та будь-яких стратегічних рішень.

 

Сергій Таран, політолог, для УП



07.01.2013 Сергій Таран 1660 1
Коментарі (1)

НИК 2013.01.07, 23:59
ПІДКИДАЮТ НАМ ЧЕРГОВУ ДИСКУСІЮ, ЯКА БІЛЬШ ВИДИМА,НІЖ ІДЕЙНА:ВІДСТУПАЮЧІ ЛІБЕРИ вс НАЦІВ. ТУ ЯСНО І ЧЕСНО -ЛІБЕРИ ЗА ПОЛІТНАЦІЮ І РЕСТР НАЦ-Й, НАЦИ ЗА ЗА ЧИСТОТУ НАЦІЇ І ГРАФУ. ПРОБЛЕМА НЕ ПРОСТА -Є ЗА І ПРОТИ. АВТАР ПЕРЕРАХУВАВ ВСІ ПРОТИ РЕЄСТРУ, А Я ЗРОБЛЮ, ТО ЩО ЗА ГРАФУ. 1. ПОЛІТНАЦІЯ=АСИМІЛЯЦІЯ, МІСЦЕВИМИ -НЕМІСЦЕВИХ. І ЯК БИ МИ І НАШЕ ГРОМАДЯНСТВО БУЛО ПРИВАБЛИВИМ, ТО МОЖЕ І Я БИ БУВ ЗА, АЛЕ РЕАЛЬНО НАША ДЕРЖАВА У МІСТАХ АСИМІЛЮЄ УКРІВ, ТОМУ МИ МУСИМ ЗАЙНЯТИ СЮ ОБОРОНУ. 2. СПРАВЖНІ НАЦИ, А НЕ ШОВІНЮГИ, НАВІТЬ МУДРІ ЛІБЕРИ, РОЗУМІЮТ, ЩО АСИМІЛЯТ СЕ ЛЮДСКІ ВІДХОДИ, ШМЕЛЬЦ, ХАЛАЙСТРА, ВРОДЖЕНІ ШИЗИ (РОЗДВОЄНЯ ПСИХІКИ), КОНВЕЄР ГВИНТИКІВ У МЕХАНІЗМІ ІМПЕРІЙ. КАЗЛАМ ПОЯСНЮЮ: БОРОТЬБА ЗА РАСОВУ ЧИСТОТУ НЕ ОЗНАЧАЄ ВІДСТРІЛ, КОМПРОМІС -ВИСИЛКА НА ВОКЗАЛ, ТАК РОБИЛИ НІМЦІ У 1941, А НКВД -З ПОЛЯКАМИ, МИ Ж НЕ ТАКІ, СЕ ПРОСТО ЗАБОРОНА ЯВНА І НЕЯВНА, НАШИМ ЖІНКАМ РОДИТИ ВІД ІНШИХ НАЦІЙ, НА РОБОТІ З НИМИ МІШАТИСЯ, А В ПОБУТІ, НЕ МІШАТИСІ З ЧУЖИМИ, ТРИМАТИСІ СВОЇ КУЛЬТУРИ, ТОГДИ І ІНШІ НЕ МАЮТ ХОВАТИСІ, А БУТИ КУЛЬТУРНИМИ, АЛЕ ПО СВОМУ, ЯК ОТ ЮДЕЇ. 3. ДЕРЖАВІ ЛЕГШЕ ВИДІТИ, ХТО СВІЙ, АЛЕ ДУРАК, А ХТО ПОТЕНЦІЙНИЙ СЕПАРАТИСТ І ВОРІГ. БО ПРИХОВАНИЙ ВОРІГ НАБАГАТО ШКІДЛИВІЩИЙ, НІЖ ТОЙ, ЩО ЯВНИЙ, МАЄ У РУКАХ ПОЗНАЧКУ, ТОМУ СЕЙ ПУНКТ, ТИМ ШО ВЕДУТ ПРОТИ УКР. ІНФО-ВІЙНУ, ПОЛЕКШУВАВ ЖИТЯ, ОТ КРИЧЄТ ВОНИ, ШО В УКР. БОЛЬШЕ ПАЛАВІНИ РУССКІХ, А МИ ЇМ РАЗ І ЦИФРИ, І %%-БАР"ЄР НА ВИБОРАХ У ВРУ, У США ТАК ЗАБЕЗПЕЧУЮТ ПРАВА НЕГРІВ!!! 4. ОТ ВОНИ ВЕДУТ ЗАРАЗ ВІЙНУ ЗА ДРУГУ МОВУ, А МИ ЇМ -НЕМА У ВАС ТУТ ХЛОПЦІ 10%, І ДАНІ З МІГРАЦІЇ. 5. А ПОТІМ ПРОСТІ ХЛОПИ ПОЧНУТ ПИТАТИ, А ЧО ВАС ХЛОПЦІ, У ВРУ, 50%, А ЖИТЮ ЛИШ 1%, ТОГДИ ВЖЕ КАЛАМОЙСКИЙ НЕ МІНОРУ КУПИТ ДЛЯ ЄРУСАЛИМУ, А ПОЧНЕ ЦЕРКВИ БУДУВАТИ ГУЦУЛАМ, ОДНИМ СЛОВОМ, БУДЕ НАБАГАТО БІЛЬШЕ ПОЧЕСНО ПИСАТИСІ УКРОМ, А КОМУНАРИ ПРОСТО ЗАХОТІЛИ ЗАФІКСУВАТИ СВІЙ ВИМИРАЮЧИЙ ЕЛЕКТОРАТ. А МОЖЕ ПРОЧИТАЮТ МІЙ ПОСТ І ПЕРЕДУМАЮТ.
24.11.2025
Анна Марущак

Рецидивісти зі строками за вбивство, “смотрящі” за містами й колоніями, ув’язнені, які й досі керують “общаками” через контрабандні телефони, та наркоторговці потрапили в епіцентр резонансних кримінальних проваджень про вимагання, шахрайство та побиття.  

4884
21.11.2025
Тетяна Ткаченко

Волонтерка Вікторія Сакун двічі змушена була залишати дім через російську агресію. Вперше — у 2014 році з окупованого Донецька, вдруге — після початку повномасштабного вторгнення у 2022-му.    

1078
18.11.2025
Вікторія Матіїв

«Володя був справжнім українцем, гордився своєю кров’ю і ніколи не кидав слів на вітер», — згадує Вікторія Петрук свого чоловіка, полеглого захисника Володимира Петрука.  

4950
14.11.2025
Анастасія Батюк

У серці системи обліку транспортних засобів України таїться вразливість, яка може паралізувати життя тисяч автовласників.

6993 9
07.11.2025
Павло Мінка

На Франківщині ситуація гостра: регіон — один із найлісистіших в Україні, з Карпатськими лісами, які є частиною заповідників. 

2859
02.11.2025
Діана Струк

В інтерв'ю Фіртці представник Уповноваженого з прав людини в Івано-Франківській області Віталій Вербовий розповів, як родини безвісти зниклих можуть діяти за особливих обставин, як громади допомагають їм і що змінилося в системі сповіщення.    

1643

Епіграфом до цього тексту візьмемо фрагмент з «Мандрів Гулівера», в якому Джонатан Свіфт устами Гулівера розповідає господарю — Гуїгнгнму про суддів та адвокатів тогочасної в Англії.

2350

Війна в Україні докорінно змінила суспільство у багатьох сенсах, з’явилось багато соціально активних молодих людей з інвалідністю, і впровадження інклюзивності набрала обертів та активно реалізовується на багатьох рівнях. 

533

Корупція, розкрадання  грошей в воюючій країні – справа мерзенна і така, що заслуговує жорсткого осуду та жорстоких вироків. Це без сумнівів і на поверхні. Але тут ми спробуємо піднятися над площиною очевидної реальності і додати трішки 3D, тобто тримірності.

2612

Чому у світі так багато ненависті та злості? Над цим думали так само багато філософів. Чи теологів, релігієзнавців, чи вірусологів.

1094
20.11.2025

Овочі родини капустяних належать до найкорисніших для здоров’я. Дієтологи пояснили, яку користь мають броколі та брюссельська капуста, чим вони відрізняються і яку з них краще додати до свого раціону.

849
16.11.2025

Замість обмежень, радять зважати на контекст, баланс у раціоні та якість продуктів.  

2298
11.11.2025

Війна та стрес суттєво впливають на харчові звички.

6584 2
20.11.2025

Нерідко молодь стверджує, що можна вірити в Бога, втім не ходити до храму.  

12116
16.11.2025

Простий образ сіяча й зерна розкриває глибоку істину: від нас залежить, чи проросте й принесе плід те, що ми чуємо й сприймаємо.

1273
11.11.2025

У Музеї мистецтв Прикарпаття стартував проєкт з оцифрування костелу Пресвятої Діви Марії XVII століття.

8153
08.11.2025

Вінчання — особливий релігійний обряд, який символізує об'єднання двох людей в шлюбі перед Богом.  

9127
20.11.2025

Вручення дипломів та премій лауреатам, а також нагородження ювілейною медаллю Івано-Франківської обласної ради «100 років від дня народження Опанаса Заливахи» відбудеться 24 листопада.

612
17.11.2025

Колишній держсекретар США Майк Помпео став членом наглядової ради української оборонної компанії Fire Point.  

640
10.11.2025

П'ятого листопада Нью-Йорк обрав собі нового мера. Ним став 34-річний Зогран Мамдані, представник лівого крила Демократичної партії США, популіст та «прихильник ХАМАС».

1234
04.11.2025

На саміті АТЕС у Південній Кореї президент Китаю Сі Цзіньпін під час обміну подарунками подарував президенту південної Кореї Лі Чже Мену два флагманських смартфони Xiaomi китайського виробництва.

1089
02.11.2025

Китай «західним» розумом і логікою не зрозуміти. Ліберальна західна демократія з її публічністю та відкритістю не притаманна Китаю.

1542